Σύμφωνα με την Αμερικάνικη Ένωση Οδικής Ασφάλειας (NHTSA), 3 στα 4 παιδιά δεν είναι ασφαλή, όσο θα έπρεπε τουλάχιστον, μέσα στο αυτοκίνητο και δεν είναι τοποθετημένα σωστά στο καθισματάκι του αυτοκινήτου κάτι που έχει ως αποτέλεσμα ακόμα και την πιθανότητα θανάτου.
Ποια είναι τα πιο συχνά λάθη που κάνουμε με το καθισματάκι του αυτοκινήτου;
1. Χρησιμοποιούμε λάθος μέγεθος καθισματάκι σε λάθος ηλικία για το παιδί. Θυμηθείτε πως όταν επιλέγουμε παιδικό καθισματάκι του αυτοκινήτου δεν μετράει μόνο η ηλικία του αλλά και το βάρος του.
2. Στρέφουμε πολύ νωρίς το καθισματάκι του αυτοκινήτου του παιδιού προς την κατεύθυνση κίνησης του αυτοκινήτου. Οι παιδίατροι εξηγούν πως το παιδικό καθισματάκι θα πρέπει να είναι στραμμένο «ανάποδα» (δηλαδή το σώμα του παιδιού να είναι σε αντίθετη φορά από την κατεύθυνση κίνησης του αυτοκινήτου) τουλάχιστον μέχρι να φτάσει το παιδί δύο ετών. Μόνο έτσι εξασφαλίζουμε -όσο είναι δυνατό- πως δεν θα χτυπήσει το παιδί τον αυχένα του σε ένα πιθανό μικροτρακάρισμα. (Καλό είναι να κοιτάξετε τις προδιαγραφές του καθίσματος που αγοράσατε γιατί αναγράφει για πόσα κιλά είναι φτιαγμένο).
Θυμηθείτε αυτό:
Σε μια σύγκρουση με μέτρια ταχύτητα το βάρος του παιδιού πολλαπλασιάζεται κατά 30 φορές, δηλαδή ένα παιδί 3 χρόνων αποκτά βάρος σύγκρουσης περίπου 500 κιλά! Αυτό σημαίνει ότι το παιδί δεν είναι ποτέ ασφαλές στην αγκαλιά μας, ούτε χωρίς ζώνη στο καθισματάκι του αυτοκινήτου.
3. Τα παιδικά καθίσματα απαγορεύεται να τοποθετούνται στο κάθισμα του συνοδηγού εάν δεν υπάρχει διακόπτης απενεργοποίησης του αερόσακου συνοδηγού.
4. Βγάζουμε πολύ νωρίς τα παιδιά από το καθισματάκι του αυτοκινήτου και τα αφήνουμε στα αυτοκίνητο μόνο με τη ζώνη ασφαλείας. Το βάρος και το ύψος του παιδιού είναι πολύ σημαντικές παράμετροι που θα πρέπει να ελέγξουμε πριν αφαιρέσουμε το παιδικό καθισματάκι. Θα βρείτε τι ισχύει για το αυτοκίνητό σας στο ειδικό βιβλιαράκι που το συνοδεύει.
5. Ξεχνάμε να χρησιμοποιήσουμε μια ζώνη σταθεροποίησης (top tether) που στερεώνεται στο οπίσθιο μέρος του πίσω καθίσματος ή στο πορτ μπαγκάζ. Στα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα υπάρχουν ειδικές υποδοχές για το παιδικό καθισματάκι που εξασφαλίζουν μεγαλύτερη προστασία σε περίπτωση ατυχήματος. Με νόμο απ’τον Ιανουάριο του 2011 όλα τα νέα οχήματα υποχρεούνται να διαθέτουν ειδικά άγκιστρα για το παιδικό καθισματάκι.
6. Για να μεταφέρουμε το νήπιο στο booster, το κάθισμα ανύψωσης, θα πρέπει η ζώνη ασφαλείας να περνά από το άνω μέρος των μηρών και όχι από την κοιλιά τους, ενώ το σωστό σημείο για το διαγώνιο τμήμα της είναι να περνά από το μέσο του ώμου του παιδιού.
7. Χρησιμοποιούμε μεταχειρισμένο παιδικό καθισματάκι του αυτοκινήτου. Το παιδικό καθισματάκι του αυτοκινήτου που έχει εμπλακεί σε ατύχημα, ακόμη και μικρό, μπορεί να έχει φθορές που δεν φαίνονται με γυμνό μάτι αλλά που να μειώνουν την ασφάλειά του.
Και κάτι πιο συγκεκριμένο που συμβαίνει συχνά την περίοδο που διανύουμε – δηλαδή τον χειμώνα.
Έχετε αναρωτηθεί αν είναι ασφαλές να το δένετε στο καθισματάκι του αυτοκινήτου ενώ εκείνο φοράει χειμωνιάτικο μπουφάν;
Οι ειδικοί λένε ότι κάτι τέτοιο είναι αρκετά επικίνδυνο καθώς το ύφασμα του μπουφάν είναι αρκετά χοντρό, πράγμα που σημαίνει ότι ουσιαστικά δένετε με τη ζώνη ασφαλείας όχι το παιδί σας αλλά το μπουφάν του… Με το χοντρό μπουφάν, το κεφάλι και οι ώμοι είναι λιγότερο προστατευμένοι και αυτό σημαίνει ότι το παιδί σας δεν είναι επαρκώς προστατευμένο.
Μάλιστα το παιδί ενοχλείται από την κουκούλα του μπουφάν και ειδικά αν αποκοιμηθεί -κάτι που συμβαίνει συχνά στο αυτοκίνητο- το κεφάλι του θα γύρει πολύ περισσότερο προς τα μπροστά, πράγμα επικίνδυνο, ιδιαίτερα για τα μωρά.
Σε περίπτωση ατυχήματος, τα πράγματα είναι αρκετά επικίνδυνα, όπως μπορείτε να δείτε στο παρακάτω βίντεο: