Τα οφέλη του Μητρικού Θηλασμού με βάση τα νεότερα επιστημονικά δεδομένα

οφέλη του Μητρικού Θηλασμού

Γραμμή Υποστήριξης Μητρικού Θηλασμού 10525

Η κυρία Ντέκα Ελένη, Μαία, παρουσίασε τα δεδομένα από τη λειτουργία της τηλεφωνικής γραμμής υποστήριξης θηλασμού «10525», η οποία λειτουργεί καθημερινά 9:00-14:00. Στελεχώνεται από έμπειρους επαγγελματίες υγείας προκειμένου να υποστηρίξει τις θηλάζουσες μητέρες στα ερωτήματά τους σε σχέση με τον Μητρικό Θηλασμό. Η ενημέρωση και η υποστήριξη των μητέρων, καθώς και ολόκληρης της οικογένειας, κρίθηκε πρωταρχικής σημασίας δράση για το έργο του προγράμματος «ΑΛΚΥΟΝΗ», με σεβασμό πάντα στην επιλογή της μητέρας. Η πανελλαδική τηλεφωνική γραμμή «10525» ξεκίνησε να λειτουργεί περί το τέλος του 2013 και έως σήμερα έχει δεχθεί περίπου 12.000 κλήσεις. Στη γραμμή απευθύνονται μητέρες που θηλάζουν από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό αλλά και έγκυες γυναίκες προκειμένου να προετοιμαστούν για την έναρξη και την εδραίωση του θηλασμού. Συχνά καλούν επαγγελματίες υγείας, αναζητώντας βιβλιογραφικές παραπομπές για τη χρήση φαρμάκων και εξειδικευμένων ιατρικών πράξεων.

Ο μέσος χρόνος διάρκειας κλήσης είναι περίπου 20 λεπτά. Αρχικά γίνεται λήψη σύντομου ιστορικού, διαδικασία απαραίτητη για την ορθή συμβουλευτική της μητέρας. Τα ερωτήματα του ιστορικού δομήθηκαν βάσει πρωτοκόλλων και αφορούν πληροφορίες από το ατομικό και μαιευτικό ιστορικό της μητέρας καθώς και πληροφορίες για το νεογέννητο. Τέλος διερευνάται η πορεία του θηλασμού καθώς και η αιτία/αιτίες που οδήγησαν τη μητέρα στην αναζήτηση βοήθειας. Στόχος λοιπόν, είναι η υποστήριξη του Μητρικού Θηλασμού, με σεβασμό στις εξαιρέσεις. Οι συστάσεις δίνονται με απλό, ευέλικτο και μη ενοχοποιητικό τρόπο υποστηρίζοντας τη μητέρα που θηλάζει έως και τον αποθηλασμό.

Από την ανάλυση του ιστορικού των κλήσεων φαίνεται ότι οι ανησυχίες των πρώτων ημερών αφορούν την υπερφόρτωση, τις πληγωμένες θηλές, τα προβλήματα της προσκόλλησης του βρέφους στο μαστό, τον ίκτερο και τον ρυθμό πρόσληψης βάρους. Στη συνέχεια, μετά την εδραίωση του θηλασμού, τα συνήθη ερωτήματα ενδεικτικά αφορούν την επαρκή πρόσληψη βάρους, την ανεπάρκεια γάλακτος και τον πόνο στο στήθος. Συνήθη ερωτήματα είναι ο χρόνος και η διαδικασία του αποθηλασμού καθώς και η συμβατότητα φαρμάκων και ιατρικών πράξεων με το θηλασμό.

Η κυρία Ντέκα έκλεισε την ομιλία της λέγοντας: «Απαντώντας στα ερωτήματα των μητέρων που θηλάζουν και στηρίζοντάς τες στον Μητρικό Θηλασμό, αντλείς πληροφορίες για το πώς πρέπει να στοχοθετηθούν τα επόμενα βήματα για την υποστήριξη της μητέρας του σήμερα στην Ελλάδα».

Ο Διευθυντής του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας, κύριος Παναγιώτης Μπεχράκης, θέλησε να στείλει το δικό του μήνυμα προς τους νέους γονείς παροτρύνοντας τους να διατυπώνουν επίμονα στον ιατρό τους την επιθυμία τους να επιλέγουν το μητρικό γάλα για το παιδί τους, καθώς αποτελεί ιδανική τροφή και σύμμαχο στην προαγωγή της δημόσιας υγείας, προστατεύοντας από λοιμώξεις και άλλα νοσήματα.

«Αλκυόνη: Εθνική Πρωτοβουλία Προαγωγής του Μητρικού Θηλασμού»

Η Διεύθυνση Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Παιδιατρικής του Ινστιτούτου Υγείας Παιδιού με το πρόγραμμα «Αλκυόνη: Εθνική Πρωτοβουλία Προαγωγής του Μητρικού Θηλασμού» ανέλαβε την χάραξη και εφαρμογή μίας εθνικής πρωτοβουλίας από τον Απρίλιου του 2013 στοχεύοντας στην αλλαγή της στάσης της ελληνικής κοινωνίας απέναντι στο Μητρικό Θηλασμό, προκειμένου να αποτελέσει την αυτονόητη επιλογή. Ο στόχος αυτός υλοποιείται μέσα από δράσεις για την ευαισθητοποίηση του ευρύτερου κοινού, την υποστήριξη των θηλαζουσών και την ενημέρωση των επαγγελματιών υγείας.

Η δράση της «ΑΛΚΥΟΝΗΣ» από το 2013 έως σήμερα συνοψίζεται σε:

1. Ενημέρωση επαγγελματιών υγείας

  • Εγχειρίδιο: Συγγραφή, έκδοση και διανομή 12.000 εγχειριδίων για επαγγελματίες υγείας σε ενδιαφερόμενους επαγγελματίες υγείας, φορείς και δομές υγείας.
  • Εργαστήρια ενημέρωσης επαγγελματιών υγείας: Έχουν υλοποιηθεί περισσότερα από 15 σεμινάρια εκπαίδευσης επαγγελματιών υγείας σε όλη την Ελλάδα και υπήρξε συμμετοχή ή συνδιοργάνωση σε περισσότερα από 30 σεμινάρια.
  • E-learning: Δημιουργία και οργάνωση διαδικτυακής εκπαίδευσης των επαγγελματιών υγείας.
  • Ιστοσελίδα: Κατασκευή και επιμέλεια ιστοσελίδας με υποστηρικτικό υλικό για επαγγελματίες υγείας.

2. Υποστήριξη μητέρων/οικογενειών

  • Τηλεφωνική γραμμή: Λειτουργία της τηλεφωνικής γραμμής υποστήριξης 10525, με υπηρεσία συμβουλευτικής για τον θηλασμό, σε μητέρες και επαγγελματίες υγείας. Η τηλεφωνική γραμμή έως τώρα έχει δεχτεί περισσότερες από 12.000 κλήσεις μέσης διάρκειας 20 λεπτών.
  • Μητρικός Θηλασμός – Οδηγός για γονείς: Έχουν εκδοθεί και διανεμηθεί 220.000 αντίτυπα σε όλα τα μαιευτήρια της χώρας.
  • Ενημερωτικά φυλλάδια: Έχουν εκδοθεί και διανεμηθεί 27.000 ενημερωτικά φυλλάδια σε φορείς, ομάδες θηλασμού, Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας, ΠΕΔΥ, επαγγελματίες υγείας, επιστημονικούς συλλόγους.
  • Αφίσες: Έχουν διανεμηθεί 2000 αφίσες σε ΠΕΔΥ, Παιδιατρικές και Μαιευτικές κλινικές, Κέντρα Υγείας, συνεργαζόμενους φορείς, ΤΕΙ, φαρμακεία με στόχο την προαγωγή του μητρικού θηλασμού.
  • Ιστοσελίδα: Κατασκευή και επιμέλεια ιστοσελίδας με υποστηρικτικό υλικό για μητέρες/οικογένειες.
  • Μέσα κοινωνικής δικτύωσης με μεγάλη επισκεψιμότητα, όπως το Facebook.

3. Συμβουλευτικοί σταθμοί Μητρικού Θηλασμού

  • Έχουν υποστηριχθεί στην οργάνωση και λειτουργία με την κατάλληλη τεχνογνωσία και υλικό 118 φορείς και δομές σε όλη τη χώρα.

4. Φιλικά προς τα Βρέφη Νοσοκομεία (ΦΒΝ)

  • Έγινε αξιολόγηση 3 νοσοκομείων τα οποία χαρακτηρίσθηκαν ως Φιλικά προς τα Βρέφη και υποστηρίζονται άλλα 5 νοσοκομεία για αυτό τον σκοπό.
  • Προτυποποίηση διαδικασίας αναγνώρισης ΦΒΝ: Έγινε η μετάφραση του Section 4 της UNICEF και επικαιροποίηση των ερωτηματολογίων της εξωτερικής αξιολόγησης και περιγραφή των όρων και προϋποθέσεων αναγνώρισης ΦΒΝ σύμφωνα με τα διεθνή κριτήρια.
  • Προτυποποίηση πρωτοβουλίας ΦΒΝ για ΜΕΝΝ: Έγινε διαμόρφωση των δέκα βημάτων προσαρμοσμένων στις ΜΕΝΝ όπου η ανάγκη χορήγησης μητρικού γάλακτος είναι ακόμη πιο αναγκαία.

5. Μητρικός Θηλασμός στην εργασία και την κοινότητα

  • Χώροι θηλασμού/άντλησης σε φορείς: 18 δημόσιοι φορείς και πολυκαταστήματα έχουν δημιουργήσει χώρο θηλασμού και άντλησης.
  • Σημεία φιλικά για τον Θηλασμό: Περισσότερες από 620 επιχειρήσεις (χώροι εστίασης, εμπορικά καταστήματα, φαρμακεία κ.α.) σε όλη τη χώρα έχουν δηλώσει «φιλικές προς τον θηλασμό», έχουν λάβει το σχετικό σήμα και αναφέρονται σε ειδική διαδικτυακή εφαρμογή.

6. Κοινωνική ευαισθητοποίηση – Προβολή Μητρικού Θηλασμού

  • Δημιουργήθηκαν 3 ραδιοφωνικά και 3 τηλεοπτικά σποτ τα οποία μεταδίδονται σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα από τους κεντρικούς αλλά και περιφερικούς σταθμούς.
  • Αφίσες της «ΑΛΚΥΟΝΗ» με κοινωνικό μήνυμα έχουν αναρτηθεί σε λεωφορεία, σταθμούς μετρό, στάσεις κ.λπ.
  • Προβολή σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης: (Facebook, twitter).

AthensVoice.gr

Διαβάστε επίσης:

Ο θηλασμός είναι ευεργέτημα για παιδί και μητέρα, χωρίς ανώτερο όριο

Ακολούθησε το TheMamagers στο Instagram

Διαβάστε περισσότερα

Best of network