Στον 24ο Πανελλαδικό Μαθητικό Διαγωνισμό της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες με θέμα «75 χρόνια Ηνωμένα Έθνη: Διαμορφώνουμε σήμερα το αύριο που φανταζόμαστε» ο 11χρονος Σύρος Όμαρ που φοιτά στο Κέντρο Μη Τυπικής Εκπαίδευσης της Σάμου δημιούργησε το σκίτσο με τίτλο «Δικαίωμα στα όνειρα», που απεικονίζει ένα παιδί να κάθεται στην άκρη ενός γκρεμού.
«Το σκίτσο που σας στέλνω είναι ουσιαστικά μια προσωπογραφία. Μια δική μου προσωπογραφία», γράφει στο συνοδευτικό τού έργου σημείωμα. «Στην προσωπογραφία αυτή, λοιπόν, τοποθετώ τον εαυτό μου στο χείλος ενός γκρεμού. Στο μόνο μέρος που μπορώ να βρω την ηρεμία που έχω μέσα μου. Την ηρεμία και τη γαλήνη που ψάχνω μέσα στην ψυχή μου. Καθισμένος, εκεί, σκέφτομαι. Σκέφτομαι και διερωτώμαι για το μέλλον. Το μέλλον το δικό μου και της οικογένειάς μου. Το μέλλον, που μου στέρησε, που μας στέρησε ο πόλεμος στη Συρία!». Το έργο του έλαβε διάκριση στο διαγωνισμό στην κατηγορία έργων της Ε’ Δημοτικού.
Το μέλλον τους, τον αυριανό κόσμο που ονειρεύονται, στον οποίο θα κυριαρχούν η ειρήνη, η συνεργασία, η ισότητα, η αλληλεγγύη, η ελευθερία και η αγάπη, δημιούργησαν οι μαθητές του 1ου Νηπιαγωγείου Βούλας. Στην αφίσα φιλοτέχνησαν τη Γη και πάνω σε αυτή ζωγράφισαν τους εαυτούς τους και τα μηνύματά τους.
Στον διαγωνισμό συμμετείχαν περισσότεροι από 500 μαθητές από όλη την Ελλάδα, οι μισοί από τους οποίους ήταν μαθητές πρόσφυγες. Οι μαθητές και οι μαθήτριες παρουσίασαν πρωτότυπα κείμενα, αφίσες, ζωγραφιές, βίντεο και κόμικ. Στα έργα τους κυριάρχησε το ενδιαφέρον και η αγωνία τους για τα θέματα της ειρήνης, των ίσων ευκαιριών, της πρόσβασης σε βασικά αγαθά, όπως η υγεία, της προστασίας του περιβάλλοντος και της σημασίας της ελευθερίας.
Ο διαγωνισμός διεξήχθη ηλεκτρονικά από τον Νοέμβριο του 2020 μέχρι τον Φεβρουάριο του 2021 με τη συμμετοχή σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων των τάξεων ΔΥΕΠ (Δομών Υποδοχής Εκπαίδευσης Προσφύγων), καθώς και δομών που στηρίζονται από μη κυβερνητικές οργανώσεις παρέχοντας δράσεις μη τυπικής εκπαίδευσης και άλλες υπηρεσίες σε παιδιά πρόσφυγες.
Τα μέλη της επιτροπής διοργάνωσης του διαγωνισμού αξιολόγησαν όλες τις συμμετοχές, βραβεύοντας την καλύτερη δημιουργία ανά τάξη (νηπιαγωγείο, Δ’, Ε’ και ΣΤ’ Τάξη Δημοτικού, Α, Β, Γ’ Γυμνασίου και Α’ Λυκείου) και απονέμοντας ειδική διάκριση στη δεύτερη σε βαθμολογία συμμετοχή.
Ο Αφγανός Ν.Μ. από τη δομή φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων “Ινόη” βραβεύτηκε στην κατηγορία Α’ Λυκείου για το σκίτσο του με τίτλο “Με το Νου-ρ”. Ο τίτλος αυτός προκύπτει, όπως εξηγεί ο ίδιος, «γιατί ήθελα να βρω μια λέξη στα φαρσί που να μοιάζει και ελληνική». Επειδή η ζωγραφιά «συμβολίζει για εμένα τον δρόμο προς το φως, την ελπίδα, την ελευθερία και την αλληλεγγύη», εξηγεί, προέκυψε ο τίτλος «ενώνοντας το “νους” στα ελληνικά και το “νουρ” που σημαίνει φως στα φαρσί».
Στην ίδια κατηγορία ο Η.Μ., επίσης ασυνόδευτος από το Αφγανιστάν, που διαμένει στην ασφαλή ζώνη της δομής φιλοξενίας του Σκαραμαγκά, διακρίθηκε για το σκίτσο του με τίτλο “Είναι η μοίρα του κόσμου στα χέρια μας; “. Σε αυτό απεικονίζεται μια υδρόγειος, η μισή ανθισμένη και η άλλη μισή γεμάτη με νάρκες, κλειδαριές και αλυσίδες. «Όταν ζωγράφιζα, σκεφτόμουν το γιατί ενώ είμαστε όλοι άνθρωποι, να είναι τελικά τόσο δύσκολο να συνυπάρχουμε», παρατηρεί ο ίδιος στο συνοδευτικό κείμενο.
Τον μαθητικό διαγωνισμό για τα 75 χρόνια του ΟΗΕ διοργάνωσε, με την έγκριση του υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων, η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα σε συνεργασία με το UNRIC -Περιφερειακό Κέντρο Πληροφόρησης των Ηνωμένων Εθνών (Γραφείο για Ελλάδα και Κύπρο)-, το γραφείο της UNICEF στην Ελλάδα, τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης (IOM), το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, την Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Πολιτιστικών Θεμάτων, την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων και το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Οι καλύτερες συμμετοχές θα λάβουν ως βραβείο ένα υβριδικό τάμπλετ με πληκτρολόγιο, ενώ για τις συμμετοχές που διακρίθηκαν θα δοθούν αναμνηστικά δώρα. Σε όλα τα παιδιά που συμμετείχαν θα αποσταλούν αναμνηστικά διπλώματα.
Τα έργα παρουσιάζονται στη 3D έκθεση https://www.artsteps.com/view/60a37206a34d0a5ade8cf120/?currentUser
ΑΠΕ-ΜΠΕ