Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς απέχει ακόμα, όμως πολλοί γονείς ήδη έχουν αρχίσει να σκέφτονται για τις νέες ή παλιές δραστηριότητες που θα ξεκινήσει το παιδί τους από Σεπτέμβρη. Είναι κάτι, άλλωστε, για το οποίο πρέπει να συζητήσουν με τα παιδιά και να προετοιμαστούν ώστε να ξεκινήσουν την εύρεση του κατάλληλου φροντιστηρίου, σχολής, ακαδημίας ή ωδείου.
Αυτό που προβληματίζει τους περισσότερους γονείς είτε έχουν παιδί 7 ετών είτε 12 είναι πώς συχνά τα παιδιά ξεκινούν μια δραστηριότητα στην πορεία, όμως, και συνήθως στην πρώτη δυσκολία δυσανασχετούν, δεν θέλουν να πάνε, λένε ότι δεν τους ενδιαφέρει πια. Ναι, κάποιες φορές τα παιδιά δοκιμάζουν διάφορα αθλήματα ή χόμπι για να ανακαλύψουν τι τους αρέσει, όμως κάποιες φορές απλά θέλουν να τα παρατήσουν επειδή συνειδητοποιούν ότι είναι δύσκολο, δεν θέλουν να προσπαθήσουν ή νιώθουν ότι δεν είναι καλοί. Πώς πρέπει σε αυτή την περίπτωση να το αντιμετωπίσουμε ώστε να μάθουν να διαχειρίζονται σωστά τις προκλήσεις;
Σύμφωνα με πρόσφατο άρθρο στην εφημερίδα Washington Post, μπορεί τα παιδιά να τα παρατάνε στην πρώτη δυσκολία, αλλά ακόμα κι εμείς οι ενήλικες έχουμε την ίδια αντίδραση μπροστά στις προκλήσεις. Η πρώτη μας σκέψη όταν έρχεται μια δυσκολία, είναι να την αποφύγουμε. Είναι μια φυσιολογική ανθρώπινη αντίδραση, να αποφεύγουμε πράγματα που μας κάνουν να νιώθουμε ανασφάλεια ή ανεπαρκείς. Τα παιδιά, εκτός από την ντροπή που μπορεί να νιώθουν όταν δεν είναι καλοί σε ένα άθλημα, έχουν να διαχειριστούν και τη σύγκριση στην οποία μπαίνουν με τους συνομήλικούς τους αλλά και την πίεση που δέχονται από τους γονείς πολλές φορές.
Όπως αναφέρει η parent coach, Meghan Leahy, είναι πολύ συνηθισμένο, ειδικά στα παιδιά προεφηβικής ηλικίας, να νιώθουν πιο ευαίσθητα όταν δεν είναι καλά σε ένα χόμπι τους ή άθλημα ή όταν απλά νιώθουν ότι δεν τα πηγαίνουν καλά: “Το μυαλό ενός παιδιού στην προεφηβεία αναπτύσσεται ταχύτατα– με τον ίδιο ρυθμό με όταν ήταν σε νηπιακή ηλικία- και αυτή η ένταση μπορεί να δημιουργεί έναν τύπο ναρκισσισμού. Ένα παιδί στην προεφηβεία νιώθει ότι όλος ο κόσμος τον κοιτάζει και βλέπει τις αποτυχίες του. Ακόμα και η μικρή προσπάθεια που χρειάζεται να κάνει είναι ντροπιαστική. Οι γονείς μπορεί να τρελαθούν αν προσπαθήσουν να τους το εκλογικεύσουν ή να τους πείσουν ότι πρέπει να κάνουν υπομονή ή να προσπαθήσουν”, λέει η Leahy.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, αυτή η “φάση” δεν κρατάει για πάντα όσο πολύπλοκη κι αν είναι για τα παιδιά. Οι γονείς πρέπει να αφήσουν την λογική στην άκρη και να πιστέψουν ότι το παιδί τους δεν λέει ψέματα και δεν δημιουργεί προβλήματα μόνο και μόνο για να προσελκύσει την προσοχή τους. “Πιστέψτε ότι σας λέει αλήθεια και συμπεριφερθείτε ανάλογα”, λέει η parent coach προσθέτοντας ότι πρέπει να δείχνουμε κατανόηση και να επιβεβαιώνουμε τα συναισθήματά των παιδιών.
Να τα παρατήσει, όμως, ή όχι; Οι ειδικοί προτείνουν στους γονείς να εστιάσουν στα καλά και όχι στα αρνητικά. Εάν δοκιμάζει διαφορετικά χόμπι και ολοκληρώνει τη χρονιά, τότε αυτό είναι καλό, ακόμα κι αν δεν συνεχίσει την επόμενη. Το παιδί καλό είναι να βλέπει ότι εστιάζουμε σε αυτά που κάνει καλά -όπως π.χ. ότι έχει δοκιμάσει πολλά διαφορετικά πράγματα- κι όχι στο ότι τα παρατάει μετά.
Είναι όμορφο τα παιδιά να δοκιμάζουν διαφορετικές δραστηριότητες, αλλά χρειάζεται και ισορροπία. Θέλει πάντα να τα παρατάει; Τα παρατάει όλα; Φτιάξτε μια λίστα μαζί με το παιδί με όλες τις δραστηριότητες και σημειώστε δίπλα “θέλω να το παρατήσω”, “θέλω να το δοκιμάσω λίγο περισσότερο” και “δεν είμαι σίγουρος”.
Βάλτε κάθε δραστηριότητα σε μια κατηγορία και συζητήστε κάθε φορά που έχει αμφιβολία αν πρέπει να μείνει στην ίδια κατηγορία ή όχι. Έτσι θα μπορείτε να καταλάβετε περισσότερο τους λόγους που θέλει να σταματήσει κάτι αλλά και να του δώσετε συμβουλές για το πώς να διαχειρίζεται τις προκλήσεις που συναντάει. Βρείτε μαζί λύσεις για το πρόβλημα που αντιμετωπίζει ώστε να μάθει σιγά-σιγά ότι πάντα υπάρχουν λύσεις και πώς όταν προσπαθούμε, μπορούμε να τα καταφέρουμε!