Το παιχνίδι ήταν ανέκαθεν ένα θεμελιώδες παιδαγωγικό εργαλείο μάθησης και ανάπτυξης των παιδιών.
Το μεγάλο ερευνητικό ενδιαφέρον και οι μελέτες γύρω από το εν λόγω θέμα μας οδηγούν όλο και πιο κοντά στο συμπέρασμα ότι η θέση του παιχνιδιού στο αναλυτικό πρόγραμμα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί και να αναβαθμιστεί.
Αν χωρίσουμε το παιχνίδι σε στάδια βάσει ηλικίας:
Από 0 – 2 ετών
Tο αισθητικοκινητικό και εξερευνητικό παιχνίδι είναι το είδος παιχνιδιού που κυριαρχεί κατά τη βρεφική ηλικία μέχρι και το δεύτερο έτος της ζωής, και μπορεί να περιλαμβάνει σκαρφαλώματα, τρέξιμο, κουδουνίστρες, μπάλες, παιχνίδια με άμμο, αυτοκινητάκια πάνω στα οποία κάθεται το παιδί κ.α.
Από 2 – 5 ετών
Στη συνέχεια είναι το συμβολικό-φανταστικό παιχνίδι, όπου το παιδί χρησιμοποιεί σύμβολα με στόχο να αναπαραστήσει κάποιες πράξεις. Αναπτύσσεται κατά το δεύτερο χρόνο της ζωής ενός παιδιού και είναι κυρίαρχο γύρω στα πέντε του χρόνια, ενώ μπορεί να εκφράζεται με μυστικές λέσχες παιδιών, παιχνίδι με αινίγματα, μυστικούς κώδικες, κουκλόσπιτο με οικογένεια από κούκλες, παιδική κουζίνα κ.α.
Από 3 – 6 ετών
Η εξέλιξη του παραπάνω, σε ίδια και λίγο μεγαλύτερη ηλικία, είναι το μιμητικό παιχνίδι, όπου τα παιδιά μιμούνται οτιδήποτε τα περιβάλλει, αλλά κυρίως τη συμπεριφορά της ζωής των ενηλίκων.
Από 1 – 5 ετών
Αμέσως μετά ακολουθεί το μουσικοκινητικό παιχνίδι που οργανώνεται για ψυχαγωγικούς και ψυχοκινητικούς σκοπούς και περιέχει κίνηση και μουσική. Αυτά τα παιχνίδια εξυπηρετούν βέβαια πάντα και κοινωνικούς σκοπούς, συμβάλλουν δηλαδή στην κοινωνικοποίηση των παιδιών εφόσον ο ρόλος του άλλου είναι σημαντικός, και χωρίς να συνεργαστεί δεν μπορεί να παίξει.
Από 2 – 12 ετών
Εν συνεχεία, το κατασκευαστικό παιχνίδι που είναι κυρίαρχο στην νηπιακή ηλικία και παραμένει, με μικρότερη ένταση, μέχρι και την εφηβεία. Σε αυτό το είδος παιχνιδιού συμπεριλαμβάνονται οι κατασκευές με τουβλάκια, η συναρμολόγηση lego, αεροπλάνων, πλοίων και η κατασκευή χάρτινων λουλουδιών.
Από 4 – 12 ετών
Τέλος, το παιχνίδι κανόνων που ξεκινά στην ηλικία των τεσσάρων ετών και προϋποθέτει σημαντική ανάπτυξη των ικανοτήτων του παιδιού ταυτόχρονα με την κατάκτηση όλων των προηγούμενων ειδών παιχνιδιού. Πρόκειται κυρίως για τα ομαδικά παιχνίδια και συμπίπτουν με την ένταξη του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον με απώτερο στόχο την κοινωνικοποίηση του.