Τα παιδιά έχουν από τη φύση τους μια περιέργεια για τον κόσμο γύρω τους. Η σκέψη τους αναπτύσσεται από τη στιγμή που αρχίζουν και παρατηρούν το περιβάλλον τους, τη μαμά και τον μπαμπά. Παρατηρούν, παρακολουθούν, αγγίζουν, ακούν, γεύονται. Οι δεξιότητες σκέψεις υπάρχουν στα παιδιά και καλλιεργούνται σταδιακά με τη βοήθεια των γονιών. Με τα πρώτα “γιατί, μαμά”, μάλιστα, δίνεται η δυνατότητα στους γονείς να ενισχύσουν και την κριτική σκέψη των παιδιών. Να μην είναι περίεργα, δηλαδή, μόνο “γιατί” αλλά να σκεφτούν και μόνα τους την απάντηση. Η κριτική σκέψη μας βοηθά να πάρουμε αποφάσεις, να αξιολογούμε όλα τα δεδομένα για να αποφασίσουμε αλλά και να λύσουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε.
Για να βοηθήσουμε τα παιδιά να ενισχύσουν την κριτική σκέψη τους, να συλλέγουν πληροφορίες, να τις αξιολογούν και να βρίσκουν λύσεις είναι απαραίτητο να έχουμε δημιουργήσει μαζί τους μια σχέση εμπιστοσύνης και σύνδεσης. Αυτό σημαίνει ότι δίνουμε τη δυνατότητα στο παιδί να εκφράζεται, να μοιράζεται τις απόψεις του και τις ερωτήσεις του. Είναι, επίσης, χρήσιμο να του δώσουμε τη δυνατότητα να ακούει διαφορετικές απόψεις αλλά και να γνωρίζει διαφορετικούς ανθρώπους. Απαραίτητο, μάλιστα, από μια ηλικία και μετά είναι να το βοηθάμε να λύνει μόνο του τα προβλήματα και να μην “τρέχουμε” να τα λύνουμε εμείς.
Όταν το παιδί ρωτάει “γιατί”, απαντάμε: “Εσύ γιατί νομίζεις;” ή “καλή ερώτηση, εσύ τι πιστεύεις;”, τοπ βοηθάμε να σκεφτεί κι εκείνο τι πιστεύει!
Όταν του διαβάζουμε ένα παραμύθι/ λέμε μια ιστορία, το ρωτάμε: “Πώς θα σκεφτόταν κάποιος άλλος χαρακτήρα την ιστορία; Θα την έλεγε διαφορετικά;”, έτσι το βοηθάμε να καταλάβει ότι οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί κι όταν ακούμε κάτι έχει σημασία ποιος είναι αυτός που μας το λέει και όχι μόνο τι είναι αυτό που μας λέει.
Όταν υπάρχει ένα πρόβλημα, ρωτάμε: “μπορούμε να το δούμε διαφορετικά;”, έτσι το βοηθάμε να καταλάβει ότι δεν υπάρχει μόνο ένας δρόμος για να λύσουμε κάτι αλλά έχουμε πολλές επιλογές. Απλά σκεφτόμαστε και διαλέγουμε την καλύτερη!
Όταν μας ρωτάει κάτι και απαντάμε, το ρωτάμε “έχεις κι άλλες απορίες;”, για να μάθει ότι πάντα μπορούμε να μάθουμε περισσότερα αλλά και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί μόνο του να ανακαλύψει πράγματα μέσα από βιβλία, το διαδίκτυο ή ρωτώντας κάποιον “ειδικό”.