Ένας χαρούμενος εγκέφαλος, κάνει καλύτερες επιλογές. Αυτό φυσικά δεν ισχύει μόνο για τα παιδιά αλλά και για τους ενήλικες. Κι επειδή η ευτυχία είναι επιλογή αλλά πρέπει να ξέρουμε κιόλας πώς να είμαστε χαρούμενοι, οι ειδικοί πιστεύουν ότι μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να χτίσουν έναν “χαρούμενο εγκέφαλο”.
Πάρε για παράδειγμα τον εαυτό σου. Στις άσχημες μέρες δεν μπορείς να βρεις τίποτα θετικό, είναι σαν να πνίγεσαι σε μια κουταλιά νερό. Δεν σκέφτεσαι “όλα καλά θα πάνε” αλλά αντίθετα σου φταίνε όλα. Μπορείς, όμως, να εκπαιδεύσεις τον εαυτό σου να ξεφεύγει από τις αρνητικές σκέψεις. Ακόμα κι αν δεν είσαι στις καλές σου μέρες, μπορείς να υπενθυμίσεις στον εαυτό σου ότι “μπορείς να τα καταφέρεις“, ότι “θα ξεκουραστώ κι όλα θα μου φαίνονται πιο εύκολα”, κ.α.
Έρευνα: Πώς οι θετικές εμπειρίες που δίνουμε στα παιδιά μας, καθορίζουν την μελλοντική τους ευτυχία;
Οι επιστήμονες γνωρίζουν καλά ότι τα παιδιά μπορούν να χτίσουν χαρούμενους εγκέφαλους κι αν οι γονείς τους τούς βοηθήσουν αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να μπορούν μελλοντικά να κάνουν καλές επιλογές στη ζωή τους.
Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά να χτίσουν χαρούμενους εγκέφαλους;
Τα παιδιά αφομοιώνουν καλύτερα τα παραδείγματα που βλέπουν καθημερινά από τους γονείς τους, τον τρόπο που μιλάνε και σκέφτονται. Εάν βλέπουν διαρκώς κάποιον να γκρινιάζει ή να εστιάζει στα αρνητικά, τότε θα αρχίσουν κι εκείνα να σκέφτονται αρνητικά. Για παράδειγμα, αν το παιδί μπει στο σπίτι και πεις “δεν έβαλες τα παπούτσια στη θέση τους” ή “πάλι δεν κρέμασες το μπουφάν σου”, το παιδί θα αρχίσει να σκέφτεται ότι “είμαι ακατάστατος”, “δεν μπορώ να βοηθήσω τη μαμά να τακτοποιεί” και άλλα τέτοια.
Αν οι γονείς φροντίσουμε ώστε να λέμε τα θετικά, τότε βοηθάμε το παιδί να σκέφτεται πιο αισιόδοξα για όσα “πρέπει” να κάνει αλλά και να βλέπει πιο θετικά τον εαυτό του. Για παράδειγμα, αν επιστρέψει στο σπίτι ακόμα κι αν δεν τακτοποιήσει την τσάντα του, μπορούμε να πούμε “μπράβο που σκούπισες τα πόδια σου στο χαλάκι. Θέλεις να με βοηθήσεις να τακτοποιήσουμε και την τσάντα;”, τότε έχουμε εστιάσει στο θετικό!
Το ίδιο συμβαίνει και με τις θετικές συνέπειες των πράξεων τους. Αν αντί κάθε φορά που κάνει κάτι εκτός κανόνων σπιτιού λέμε “αν δεν διαβάσεις, δεν θα πας στο πάρτι”, πούμε “αν διαβάσεις θα έχεις περισσότερο χρόνο να διαλέξεις τι θα φορέσεις στο πάρτι”, τότε εστιάζουμε στις θετικές συνέπεις των επιλογών του και όχι στις αρνητικές!
Οι θετικές συνέπειες δίνουν κίνητρο στα παιδιά και τα μαθαίνουν να κάνουν τις σωστές επιλογές για τους εαυτούς τους.
Διάβασε επίσης: