Οι γονείς δημιουργούμε μέσα από τη στήριξη που προσφέρουμε στα παιδιά μας και την καθοδήγηση “τα εργαλεία” που χρειάζονται τα παιδιά ώστε να μπορέσουν να πετύχουν μια συμπεριφορά, μια δραστηριότητα. Είμαστε η “σκάλα” που χρειάζονται για να κάνουν ένα βήμα προς τα πάνω και να καταφέρουν να χρησιμοποιήσουν το ποτηράκι τους, το κουτάλι, την κούνια στην παιδική χαρά κ.ο.κ.
Αυτό δεν σημαίνει, όμως, πως χρειάζονται πάντα αυτή τη “σκάλα”. Όταν το παιδί καταφέρει να κάνει κάτι και -κυρίως- όταν αποκτήσει αυτοπεποίθηση ώστε να το κάνει μόνο του, τότε η σκάλα πρέπει να φύγει ώστε να μπορέσει να κάνει ό,τι κάνει χωρίς βοήθεια. Για αυτό ακριβώς τον λόγο, όταν δίνουμε οδηγίες δεν πρέπει να επαναλαμβανόμαστε πάνω από δύο φορές.
Εάν δεν καταλάβουν αυτές τις δύο φορές, τότε η αιτία δεν είναι ότι δεν μας ακούν, ότι αδιαφορούν ή ότι δεν θέλουν να ασχοληθούν. Απλά το επικοινωνούμε λάθος, ενώ μπορεί να υπάρχει και κάποιο βαθύτερο πρόβλημα που δυσκολεύει το παιδί.
Την πρώτη φορά που λέμε κάτι και μας αγνοεί, το πιο πιθανό είναι να μην το επικοινωνούμε σωστά. Ίσως το λέμε φωνάζοντας από το διπλανό δωμάτιο ή όσα λέμε τους μπερδεύουν και δεν ξέρουν ακριβώς τι πρέπει να κάνουν.
Έτσι, τη δεύτερη φορά, πρέπει να μιλήσουμε στο παιδί έχοντας περισσότερη σύνδεση μαζί του. Του μιλάμε κατεβαίνοντας στο οπτικό του πεδίο, μιλάμε κατανοητά και δίνουμε επιλογές. Εάν το παιδί πάλι δεν θέλει να συμμετέχει, τότε ίσως παλεύει με κάτι άλλο. Μπορεί να μην είναι σε καλή σωματική ή συναισθηματική κατάσταση, οπότε το να επαναλάβουμε για τρίτη φορά την οδηγία δεν θα οδηγήσει πουθενά.
Η λύση είναι να προσφέρουμε στο παιδί που δεν ακούει συναισθηματική στήριξη αλλά και να το βοηθήσουμε κάνοντας πιο εύκολο αυτό που του ζητάμε. Για παράδειγμα, αν έχουμε ζητήσει να τακτοποιήσει τα παιχνίδια του, μπορούμε να ζητήσουμε να μαζέψει πρώτα τις κούκλες και μετά τα βιβλία ή να μοιράσουμε τις δουλειές μεταξύ μας.
Όταν ένα παιδί δεν ακούει, δεν σημαίνει πάντα ότι μας αγνοεί. Δουλειά μας είναι να ανακαλύψουμε γιατί βρίσκεται σε αυτή τη θέση και να βγάλουμε στην επιφάνεια ό,τι το προβληματίζει σιωπηλά!