Οι ηλεκτρονικές συσκευές έχουν μπει για τα καλά στην καθημερινότητα και στη ζωή μικρών και μεγάλων. Για παράδειγμα, πολλοί είναι οι γονείς που την ώρα του φαγητού (είτε ταΐζουν το παιδί τους είτε αυτό τρώει μόνο του) χρησιμοποιούν οθόνες (κινητό, τηλεόραση, τάμπλετ κτλ) για να διευκολύνουν την όλη διαδικασία. Τους καταλαβαίνω απόλυτα, γιατί η χρήση των οθονών.. έχει πράγματι αποτέλεσμα!
Το παιδί που κλαίει σταματάει το κλάμα.
Το παιδί που αγωνιωδώς θέλει να κατέβει από το καρεκλάκι φαγητού, μπορεί στη θέα ενός κινητού να παραμείνει «κολλημένο» για ώρες επάνω στο καρεκλάκι, χωρίς να φέρει την παραμικρή αντίσταση.
Ακόμα και το πιο «δύσκολο» παιδί με το φαγητό προσηλώνεται στην οθόνη, με αποτέλεσμα ο γονέας πανεύκολα να μπορεί να του βάλει το κουτάλι στο στόμα. Χίλιες φορές πιο αποτελεσματικό και από το αεροπλανάκι της γιαγιάς!
Αυτό που δεν γνωρίζει όμως ο γονέας είναι ότι η χρήση της οθόνης την ώρα του φαγητού έχει πολλά μειονεκτήματα.
Το παιδί δεν χρησιμοποιεί όλες τις αισθήσεις του και άρα δεν μπορεί να αναγνωρίσει όλα τα χαρακτηριστικά της τροφής (γεύση, σύσταση, χρώμα).
Δεν εξασκείται η λεπτή κινητικότητα και ο συντονισμός χεριού-ματιού.
Χάνεται το αίσθημα του κορεσμού.
Το παιδί δεν αποκτά αυτονομία, διότι δεν χρησιμοποιεί τα χέρια του ή τα μαχαιροπήρουνα για να φάει.
Χάνεται η επικοινωνία ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας.
Η τακτική αυτή είναι δύσκολο να εφαρμοστεί σε διαφορετικό περιβάλλον.
Με τη χρήση της οθόνης μπορεί ο γονέας προσωρινά να «φέρει» το παιδί στα μέτρα του, ουσιαστικά όμως πολλαπλασιάζει τα προβλήματα που θα έχει στο μέλλον.
Η χαμηλή όρεξη του παιδιού δεν διαφοροποιείται με τη χρήση οθονών.
Το παιδί που θέλει να κατέβει από το καρεκλάκι, μόλις η οθόνη απομακρυνθεί, θα κλαίει και θα διαμαρτύρεται απαρηγόρητα.
Το παιδί που πχ με το κινητό σταματάει το κλάμα, από εδώ και στο εξής θα βάζει συνέχεια τα κλάματα για να το ξαναπάρει στα χέρια του.
Και τι μπορείτε να κάνετε, όταν έχετε ήδη πέσει στην παγίδα να χρησιμοποιείτε οθόνες κατά τη διάρκεια του φαγητού;
Ενισχύστε την επικοινωνία ανάμεσα στα διάφορα μέλη της οικογένειας κατά τη διάρκεια των γευμάτων, ώστε να «τραβήξετε» την προσοχή του παιδιού από τις οθόνες.
α) Ενισχύστε τα οικογενειακά γεύματα.
β) Με τα μικρότερα παιδιά, ανοίξτε συζήτηση για τη γεύση και το χρώμα των τροφών που βρίσκονται στο τραπέζι, καθώς και στο πώς μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα μαχαιροπήρουνα.
γ) Με τα μεγαλύτερα παιδιά, η ώρα του γεύματος μπορεί να είναι μία πολύ καλή ευκαιρία για να ενημερωθείτε για τις δραστηριότητες της ημέρας.
δ) Απομακρύνετε το κινητό ή το τάμπλετ και σβήστε την τηλεόραση. Το ίδιο ισχύει και για το δικό σας κινητό βέβαια. Ουσιαστικά «προκαλείτε» το παιδί σας με το να το χρησιμοποιείτε εσείς και να μην του το δίνετε, όταν σας το ζητάει. Να είσαστε αποφασιστικοί!
Μπορεί στην αρχή το μικρό σας να αντισταθεί, αλλά όσο πιο έγκαιρα απομακρύνετε τις οθόνες, τόσο πιο εύκολο θα είναι για εσάς να πετύχετε το στόχο σας! Εξάλλου, κάποιες φορές ο γονέας πρέπει για το παιδί του να γίνει ο «κακός», εάν είναι για το καλό του!
Ευχαριστούμε την παιδίατρο Αλεξάνδρα Κοσμαρίκου για τις χρήσιμες συμβουλές της