Τι μπορείς να κάνεις με ένα παιδί 18 μηνών; Πώς μπορείς να παίξεις μαζί του και τι; Τι κουβέντες να του πεις; Τι δεξιότητες έχουν αποκτήσει σε αυτήν την ηλικία και τι μπορούν να κάνουν; Έψαξα και βρήκα ένα πολύ ενδιαφέρον site που με βοήθησε να καταλάβω αυτά που ήξερα ήδη, αλλά δεν είχα συνειδητοποιήσει.
Ορόσημα και στάδια ανάπτυξης για παιδί 18 μηνών:
Κίνηση/Κινητικότητα (περπάτημα) – Φυσική ή Κινητική Ανάπτυξη
– Περπατά μόνο του, αρχίζει να τρέχει, ανεβαίνει σκαλιά.
– Περπατάει προς τα πίσω τραβώντας το παιχνίδι.
– Τρώει με κουτάλι (δείτε ασχολία μαγείρεμα).
– Πίνει με κύπελλο.
Ομιλία/Λόγος – Επικοινωνία και Ανάπτυξη της Γλώσσας
– Λέει τρεις ή περισσότερες μεμονωμένες λέξεις (συνήθως μέχρι 20 και μέσα σε αυτές και ονόματα) και ξεχωρίζει ήχους με ακρίβεια.
– Αρχίζει να μιμείται φράσεις δύο λέξεων και να συνδυάζει δυο λέξεις, όπως “Γιαγιά Λέλα.”
– Δείχνει και λέει με λέξεις αυτό που θέλει (Δείτε ασχολία τράπουλα).
– Λέει “όχι” και κουνάει το κεφάλι.
Αλληλεπίδραση/Κοινωνικότητα/Αντίληψη – Κοινωνική και Συναισθηματική Ανάπτυξη
– Δείχνει ενδιαφέρον για άλλα παιδιά.
– Προσποιείται. Παράδειγμα: παριστάνει ότι ταΐζει ένα μωρό (δείτε ασχολία μαγείρεμα).
– Μιμείται τη συμπεριφορά σας, όπως δουλειές/κινήσεις που γίνονται στο σπίτι.
– Δοκιμάζει νέα πράγματα με γνωστούς ενήλικες κοντά.
– Δίνει πράγματα στους άλλους ως μέρος του παιχνιδιού.
– Αν του ζητηθεί μεταφέρει πράγματα, που γνωρίζει, από το ένα δωμάτιο στο άλλο.
– Εκφράζει συναισθήματα όπως, ξεσπάσματα θυμού, ο φόβος για τους ξένους, στοργή για γνωστούς/οικείους ανθρώπους, “κολλάει” σε κάποιον ενήλικα, που ξέρει, όταν πρόκειται ν’αντιμετωπίσει νέες καταστάσεις.
– Μπορεί να παρακολουθήσει εικόνες και να αναγνωρίσει γνωστά πρόσωπα σε φωτογραφίες.
– Δείχνει πράγματα σε άλλους.
Σκέψη – Γνωστική Ανάπτυξη
– Μουτζουρώνει με κηρομπογιές ή μολύβια (δείτε ασχολία μουτζουρώστε).
– Αναγνωρίζει και δείχνει με το δάχτυλό του τουλάχιστον ένα τμήμα του σώματος (συνήθως μέχρι 3).
– Ακολουθεί απλές οδηγίες (ένα βήμα) χωρίς χειρονομίες (κάθεται όταν λέτε “κάτσε”).
– Γνωρίζει ποια είναι η χρησιμότητα κοινών / συνηθισμένων / γνωστών αντικείμενων, όπως τηλέφωνο, βούρτσα ή κουτάλι.
– Δείχνει και κάνει χειρονομίες για να κερδίσει την προσοχή σας.
– Ασχολείται με λούτρινα ζώα ή κούκλα. Παριστάνει ότι παίζει με αυτά.
– Απολαμβάνει βιβλία, ιστορίες και τραγούδια.
– Γυρνάει τις σελίδες ενός βιβλίου. Τα βιβλία γι’αυτήν την ηλικία έχουν σελίδες από σκληρό χαρτόνι για να μην χρειαστεί να μαζεύετε χαρτάκια από παντού λες και κάνατε αποκριάτικο πάρτι στο σπίτι. Εκτός κι αν τα φάει, οπότε ξεμπερδέψατε.
Μην ξεχνάτε! Όλα τα παραπάνω δεν είναι υποχρεωτικά να τα κάνουν όλα τα παιδιά που είναι 18 μηνών. Κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης. Είναι μια μέση καταγραφή των σταδίων ανάπτυξης. Ο Αϊνστάιν δεν μιλούσε μέχρι την ηλικία των 4 κλπ. Εξάλλου, μόλις αρχίσουν να μιλάνε δεν θα σταματάνε κι εσείς θα αναπολείτε τις μέρες που δεν μιλούσαν.
Κι αφού είδαμε τι μπορούν να κάνουν τα μικρά μας, πάμε να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε ΜΑΖΙ με τα μικρά μας:
1. Pom pom και μπολάκια
Παιχνίδια ταξινόμησης που αρέσουν ακόμα και σε μεγάλους (ξέρετε, εμάς που έχουμε το σύνδρομο να βάζουμε ΤΑ ΠΑΝΤΑ σε κουτάκια). Διαλέξτε pom pom ότι χρώματος θέλετε (εμείς προτιμούμε τα πιο συνηθισμένα, κόκκινο, πράσινο, κίτρινο, μπλε). Πάρτε αντίστοιχα μπολάκια και ξεκινήστε να βάζετε τα κόκκινα pom pom στο κόκκινο μπολάκι. Τα πράσινα pom pom στο πράσινο μπολάκι κλπ. Μπορείτε να λέτε το όνομα του κάθε χρώματος, π.χ. αυτό είναι το πράσινο, αυτό το κόκκινο κι ούτω καθεξής. Ή και να επιβραβεύετε το παιδί όταν τοποθετεί ίδιου χρώματος Pom pom σε ίδιου χρώματος μπολάκι.
Μπορεί να σας φαίνεται βαρετό, αλλά στα παιδιά αρέσουν τα χρώματα. Κι αρέσουν τα παιχνίδια που βάζουν πράγματα μέσα σ’άλλα πράγματα.
Προσπαθήστε να μην γίνετε δεσποτικοί. Αν το παιδί δεν θέλει να βάζει ίδια χρώματα, αλλά διαφορετικά ή και καθόλου, αφήστε το. Στόχος είναι να περάσει η ώρα χωρίς να χρειαστεί να περάσει η μέρα μπροστά σε μια οθόνη.
Εναλλακτικά, μπορείτε, να χρησιμοποιήσετε βόλους, μπίλιες κλπ. Επειδή, όμως, αυτά έχουν βάρος μπορεί να του’ρθει ν’αρχίσει να τα πετάει. Κι άντε βρες τα μετά.
Διαβάστε τη συνέχεια στην επόμενη σελίδα