5. Προσφέρετε ανταμοιβή
Ανταμείψτε το παιδί σας για να του δημιουργήσετε την αίσθηση ότι κατόρθωσε κάτι σημαντικό. Τα ευαίσθητα παιδιά μερικές φορές αισθάνονται άσχημα ακόμα και εξαιτίας του τρόπου που διατυπώνεται μια δήλωση. Παράδειγμα: αντί να πείτε «δε θα δεις ταινία αν δεν κάνεις πρώτα μπάνιο», πείτε «μόλις τελειώσεις θα δεις ταινία».
Δοκιμάστε να βοηθήσετε το ευαίσθητο παιδί δημιουργώντας ένα απλό σύστημα ανταμοιβής. Διαλέξτε 2-3 συμπεριφορές που χρειάζονται βελτίωση και κάθε φορά που το παιδί τις επιτυγχάνει κερδίζει ένα αυτοκόλλητο. Όταν συγκεντρωθεί συγκεκριμένος αριθμός από αυτοκόλλητα, μπορείτε να του πάρετε κάποιο μικρό δωράκι. Μην ξεχνάτε να επαινείτε κάθε προσπάθεια προς το στόχο!
6. Διδάξτε λέξεις για τα συναισθήματα
Τα ευαίσθητα παιδιά δυσκολεύονται να εκφράσουν λεκτικά τα συναισθήματά τους και δε διαθέτουν τις κατάλληλες ‘ταμπέλες’ για να τα διαφοροποιήσουν. Επίσης, σημαντικό είναι εκτός από την αναγνώριση των διαφορετικών συναισθημάτων, να μάθουν αποτελεσματικούς τρόπους διαχείρισής τους.
7. Διδάξτε τεχνικές επίλυσης προβλημάτων
Κάθε παιδί χρειάζεται να γνωρίζει τεχνικές επίλυσης των καθημερινών προβλημάτων της ζωής του. Για τα ευαίσθητα παιδιά, όμως, που αποφεύγουν καταστάσεις όπου δε νιώθουν άνετα ή παίρνουν πολλά ερεθίσματα, αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Όταν το ευαίσθητο παιδί έχει διδαχθεί τρόπους να διαχειριστεί τέτοιες καταστάσεις, νιώθει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον εαυτό του. Επίσης, αυξάνονται οι ικανότητες του να ανταπεξέλθει.
8. Φυσικές συνέπειες των πράξεων του παιδιού
Όπως όλα τα παιδιά, έτσι και τα ευαίσθητα χρειάζονται ένα σύστημα διαχείρισης της συμπεριφοράς τους, ειδικά όταν αυτή είναι αρνητική. Είναι λάθος να φοβούνται οι γονείς μήπως χειροτερέψουν την κατάσταση. Γι’ αυτό, πολλές φορές, δε διαχειρίζονται την κακή συμπεριφορά του ευαίσθητου παιδιού. Η καλύτερη προσέγγιση είναι να δείξει ο γονιός με ηρεμία στο παιδί τις φυσικές/λογικές συνέπειες της κακής του συμπεριφοράς. Για παράδειγμα, το παιδί αρνείται να μαζέψει τα παιχνίδια του. Ο γονιός, με ήρεμο τρόπο, μπορεί να του υπενθυμίσει τον κανόνα: «πρώτα μαζεύουμε τα παιχνίδια και μετά βλέπουμε τηλεόραση». Αν το παιδί επιλέξει να μη συμμαζέψει πρώτα, τότε δε θα δει τηλεόραση. Με αυτό τον τρόπο ο γονιός δεν τιμωρεί, αλλά δείχνει στο παιδί του ότι υπάρχουν φυσικές συνέπειες των πράξεων του. Οι φυσικές συνέπειες των πράξεων είναι μια πολύ καλή μέθοδος διαπαιδαγώγησης. Συνδέει την κακή / λανθασμένη συμπεριφορά άμεσα με τις συνέπειές της.
Dr. Λίζα Βάρβογλη, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια