Η τεχνική της σκαλωσιάς βοηθάει τους γονείς να αποφασίσουν πώς θα υποστηρίξουν τα παιδιά τους όταν αυτά ζητούν ή χρειάζονται βοήθεια.
Μια που οι γονείς πρέπει να είναι προσεκτικοί για να αποφύγουν την υπερπροσφορά στα παιδιά τους, η τεχνική της σκαλωσιάς είναι μια προσέγγιση που επιτρέπει στους γονείς να προσφέρουν βοήθεια χωρίς να πάρουν τον έλεγχο από τα χέρια των παιδιών τους.
Η Wikipedia ορίζει τη σκαλωσιά ως «μία προσωρινή κατασκευή που χρησιμοποιείται για να υποστηρίξει τους εργάτες και τα υλικά και να βοηθήσει στην ανέγερση, τη συντήρηση και την επισκευή των κτιρίων». Οι λέξεις κλειδιά σε αυτόν τον ορισμό είναι «προσωρινή», «υποστηρίξει» και «βοηθήσει».
Η σκαλωσιά δεν είναι το ίδιο το κτίριο. Η σκαλωσιά έχει στηθεί εκεί προσωρινά για να υποστηρίξει τους οικοδόμους που κάνουν τη δουλειά του χτισίματος. Παρομοίως, οι γονείς μπορούν να παρέχουν υποστήριξη και βοήθεια (τη σκαλωσιά) σε πολλούς διαφορετικούς τομείς της ζωής των παιδιών τους, αποφεύγοντας ταυτόχρονα να κάνουν οι ίδιοι τη δουλειά των παιδιών τους (το χτίσιμο).
Για παράδειγμα, αν το παιδί σας παιδεύεται με τις ασκήσεις των μαθηματικών στο σπίτι («Μαμά, όταν διαιρέσω το 9 με το 4, ποιον αριθμό μάς δίνει;), είναι δελεαστικό να παρέμβετε και να του δώσετε την απάντηση («2 1/4»). Όμως το να προσφέρετε έτοιμη την απάντηση δε θα βοηθήσει το παιδί σας μακρο-πρόθεσμα. Αντιστρόφως, δε θα βοηθήσει να απαντήσετε «Συνέχισε να προσπαθείς και θα το βρεις». Η μέση οδός είναι να χρησιμοποιήσετε την προσέγγιση της σκαλωσιάς.
Με αυτή την προσέγγιση προσφέρετε βοήθεια, ενώ συγχρόνως επιτρέπετε στο παιδί σας να κάνει την ουσιαστική δουλειά: «Για να δούμε λοιπόν, ποιος είναι ο πιο κοντινός αριθμός στο 9 που διαιρείται ακριβώς με το 4;». ‘Η αναλύστε το πρόβλημα σε ακόμα πιο απλή μορφή: «Και ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σε αυτόν τον αριθμό και το 9;». Με την τεχνική της σκαλωσιάς το λιγότερο μετράει περισσότερο. Δώστε μόνο όση υποστήριξη χρειάζεται το παιδί σας για να επιτύχει σε αυτό που κάνει και να προχωρήσει στο αμέσως επόμενο επίπεδο δεξιοτήτων. Η ιδέα είναι να εστιάζετε σε ένα μικρό βήμα τη φορά.
Κάντε μια δοκιμή
Η τεχνική της σκαλωσιάς έχει στόχο να βοηθήσει το παιδί σας να εξασκήσει και να αναπτύξει τις δεξιότητές του σε διάφορους τομείς της ζωής, από τις εργασίες του σχολείου και τις δουλειές του σπιτιού μέχρι τη διαχείριση του χρόνου και την οργάνωση.
Την επόμενη φορά που το παιδί σας ζητήσει ή χρειαστεί βοήθεια για να πετύχει κάτι που απαιτεί ορισμένα δεξιότητά, σταθείτε για λίγο και ρωτήστε τον εαυτό σας πώς μπορείτε να «σπάσετε» αυτό το καθήκον ή το πρότζεκτ σε μικρότερά βήματα και ποια από αυτά τα βήματα είναι ικανό το παιδί σας νά εκτελέσει αυτόνομα ή με τη δική σας υποστήριξη.
Για παράδειγμα, αν θέλετε η κόρη σας που πάει στο δημοτικό να ετοιμάζεται μόνη της κάθε πρωί για το σχολείο, αντί απλώς να της θυμίζετε τι πρέπει να κάνει ή να της δίνετε μια λίστα κάθε πρωί, μπορείτε να της ζητήσετε να φανταστεί ένα συνηθισμένο πρωινό.
Ζητήστε της να σας διηγηθεί όλα τα πράγματα που κάνει συνήθως πριν φύγει για το σχολείο. Καθώς σας μιλάει, εσείς μπορείτε να γράφετε ή, ακόμα καλύτερα, να της ζητήσετε να σας γράψει η ίδια αυτά τα πράγματα (ντύσιμο, πρωινό, βούρτσισμα δοντιών κλπ.). Βοηθήστε τη με τις απαραίτητες υπενθυμίσεις, αν παραλείψει κάποια σημαντικά πράγματα («Μήπως έχεις κάποια πράγματα που πρέπει να πάρεις μαζί σου στο σχολεία; Ναι; Για δώσε μου ένα παράδειγμα. Ωραία, επιστρέφεις τα βιβλίά στη δανειστική βιβλιοθήκη κάθε Παρασκευή. Ας το γράψουμε και αυτό».)
Ο στόχος είναι να την καθοδηγήσετε στη διαδικασία οργάνωσης του προσωρινού προγράμματος και στη δημουργία των δικών της προσωπικών υπενθυμίσεων. Με αυτόν τον τρόπο θα αρχίσει να μαθαίνει πως να οργανώνεται και είναι πιο πιθανό να ακολουθήσει τις υπενθυμήσεις που η ίδια δημιούργησε από το να έχει εσάς πάνω από το κεφάλι της να της θυμίζετε κάθε φορά, το ένα ή το άλλο.
Δρ Έρικα Ράισερ, “Τι κάνουν οι καλοί γονείς;”