Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας ακόμα και σήμερα αποτελούν έναν σημαντικό και καινοτόμο εκπαιδευτικό θεσμό

Το αξιόλογο κοινωνικό και παιδαγωγικό έργο των σχολείων δεύτερης ευκαιρίας ανέδειξε σχετική εκδήλωση του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ πουπραγματοποιήθηκε χθες. Με αφορμή την παρουσίαση δυο ερευνών στο πλαίσο της εκδήλωσης, τονίστηκε ότι τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) ακόμα και σήμερα αποτελούν έναν σημαντικό και καινοτόμο εκπαιδευτικό θεσμό. Μάλιστα η πορεία των ΣΔΕ όλα αυτά τα χρόνια αποδεικνύεται ανθεκτική, καθώς ο αριθμός των συμμετεχόντων διαχρονικά αυξάνεται, παρά τα εμπόδια και τις σημαντικές δυσκολίες που αυτά αντιμετωπίζουν σε επίπεδο υλικοτεχνικής και εκπαιδευτικής υποστήριξης.

Στο μεταξύ το εκπαιδευτικό έργο που τα ΣΔΕ παρέχουν στηρίζεται κατά κανόνα στην προσφορά των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών που προσλαμβάνονται με σημαντικές καθυστερήσεις παρέχοντας κατά μέσο όρο – στο σύνολο της χώρας – 5 ώρες εβδομαδιαίας διδασκαλίας. Ο μέσος όρος ηλικίας των εκπαιδευόμενων μαθητών/τριών κινείται γύρω από τα 40 έτη, ενώ οι γυναίκες εκπαιδευτικοί υπερτερούν σε θέσεις διδακτικού προσωπικού και υπο-εκπροσωπούνται σε θέσεις διευθυντικών στελεχών.

Αναφορικά με τα ευρήματα των ερευνών είναι χαρακτηριστικό ότι οι οκτώ στους δέκα μαθητές καταφέρνουν να ολοκληρώσουν τους δύο κύκλους μάθησης και να αποφοιτήσουν ενώ η διαρροή από τα ΣΔΕ ανέρχεται στο 20% και σε αυτή υπερτερούν οι άνδρες. Οι δύο στους δέκα μαθητές είναι αλλοδαποί με την πλειονότητα τους να προέρχεται από χώρες εκτός Ε.Ε. Σε κάθε τμήμα αντιστοιχούν 17 μαθητές και σε κάθε εκπαιδευτικό περίπου 39 μαθητές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι εκτός του διδακτικού προσωπικού, εξαιρετικά μικρό και μειούμενο τα τελευταία χρόνια εμφανίζεται το «λοιπό προσωπικό» (γραμματειακή υποστήριξη, υπηρεσίες καθαρισμού, φύλαξης κ.α.). Επίσης σε πολλούς δείκτες (π.χ. σχολικές μονάδες, ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, διαρροή, αλλοδαποί μαθητές κ.α.) εμφανίζεται σημαντική διαφοροποίηση μεταξύ των περιφερειών λόγω διαφοροποιημένων αναγκών, αλλά και ανεπάρκειας του συστήματος να καλύψει υφιστάμενες ανάγκες με τρόπο αποτελεσματικό.

Σημαντικές ωστόσο ήταν και οι επισημάνσεις που διατυπώθηκαν για θέματα εκπαιδευτικής καθημερινότητας αλλά και ζητήματα άμεσης και επείγουσας προτεραιότητας. Συγκεκριμένα:

προβληματική – στο επίπεδο συντονισμού του θεσμού – κρίνεται η «δυαρχία» που διέπει τη διακυβέρνηση των ΣΔΕ και ειδικότερα η σχέση ανάμεσα στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και το ΙΝΕΔΙΒΙΜ.

επιβάλλεται η επείγουσα υλικοτεχνική υποστήριξη των ΣΔΕ (αναλώσιμα, σύνδεση στο διαδίκτυο, εξοπλισμός, προμήθειες κ.α) καθώς και η άμεση πρόβλεψη οργανικών θέσεων, η «αναζωογόνηση» του Μητρώου Εκπαιδευτών, ο εξορθολογισμός των κριτηρίων επιλογής εκπαιδευτικού προσωπικού, με σκοπό τη θεσμική συνέχεια και την υποστήριξη του εκπαιδευτικού προσωπικού με όρους σταθερότητας και επαγγελματικής ανάπτυξης στο πεδίο.

απαιτείται η ουσιαστική και άμεση ανασύσταση της Επιτροπής παρακολούθησης του παιδαγωγικού έργου των ΣΔΕ με σκοπό να διαφυλαχθεί και να ενισχυθεί ο επιστημολογικός χαρακτήρας της εκπαίδευσης ενηλίκων που αποτελεί το διακριτό και ιδιαίτερο μεθοδολογικό πρόσημο των ΣΔΕ.

επισημάνθηκε η πολύχρονη απουσία συστηματικής και δομημένης επιμόρφωσης στο σύνολο των εκπαιδευτικών των ΣΔΕ με συνέπεια την έλλειψη παιδαγωγικής κατάρτισης σε κρίσιμα και άμεσα ζητήματα (διαπολισμικότητα, μαθησιακές δυσκολίες, διαχείριση κρίσεων, προσβασιμότητα κ.α.)

επισημάνθηκε η επείγουσα θεσμική ανασύσταση, η υποστήριξη και η επανεκκίνηση του θεσμού με σκοπό την κάλυψη των σημαντικών και διευρυμένων μαθησιακών αναγκών στο σύνολο της χώρας ιδίως για ευπαθείς κοινωνικές κατηγορίες με κριτήριο την αντιμετώπιση των διαφοροποιημένων χαρακτηριστικών που οι περιφέρειες και οι τοπικές κοινωνίες εμφανίζουν.

αποτελεί αναγκαιότητα η επέκταση και η διεύρυνση της μεθοδολογικής και ποιοτικής συνέχειας των ΣΔΕ με την ίδρυση Λυκείων δεύτερης ευκαιρίας.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολούθησε το TheMamagers στο Instagram

Διαβάστε περισσότερα

Best of network