Ένα σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ολλανδία κάνει ένα πρωτοποριακό πείραμα εμποδίζοντας προσωρινά την πρόσβαση των γονέων στους βαθμούς των παιδιών τους. Το σύστημα θα ισχύσει για ένα εξάμηνο, σε μια προσπάθεια να μειωθεί η πίεση που ασκείται στους μαθητές να επιτύχουν.
Όπως πολλές χώρες, έτσι και η Ολλανδία έχει ένα σύστημα σύμφωνα με το οποίο οι μαθητές χρειάζονται έναν συγκεκριμένο μέσο όρο βαθμών για να προχωρήσουν στην επόμενη χρονιά, αλλά το Jordan – Montessori Lyceum Utrecht διαπίστωσε ότι μια ευρέως χρησιμοποιούμενη εφαρμογή που μοιράζεται κάθε βαθμό με τους γονείς αυξάνει σημαντικά το άγχος των παιδιών.
Ο καθηγητής οικονομικών του σχολείου, Stijn Uittenbogaard, μελέτησε 500 παιδιά του σχολείου και ανακάλυψε ότι όταν οι γονείς έμπαιναν τακτικά στην εφαρμογή, τα παιδιά βαθμολογούσαν το άγχος τους με 2,7 στα πέντε. Εκείνα των οποίων οι γονείς δεν έλεγχαν συνεχώς ανέφεραν ότι το άγχος τους κυμαινόταν στο 2.
«Αυτή η πίεση των μαθητών να επιτύχουν είναι πραγματικά ένα καινούργιο φαινόμενο», δήλωσε ο Uittenbogaard. «Όταν πήγαινα σχολείο, υπήρχε μια έκθεση τέσσερις φορές το χρόνο, αλλά κατά τα άλλα, μπορούσες να λες στους γονείς ό,τι ήθελες. Τώρα οι γονείς μπορούν να λάβουν μια ειδοποίηση push στο τηλέφωνό τους: «Γεια σου, το παιδί σου είχε νέο αποτέλεσμα» και το παιδί έρχεται στο σπίτι με τους γονείς του να έχουν πάρει θέση έτοιμοι “για μια συζήτηση”. Αυτό είναι απαράδεκτο».
Όταν συζητήθηκε το θέμα με τους γονείς, το 95% συμφώνησε να δοκιμάσουν για ένα χρονικό διάστημα να μην έχουν πρόσβαση στο app του σχολείου για να εκτιμήσουν καλύτερα την κατάσταση.
Ο Looyschelder, εκπαιδευτικός εδώ και 40 χρόνια, πιστεύει ότι το άγχος επίδοσης παρεμποδίζει την καλλιέργεια άλλων δεξιοτήτων, όπως η προσαρμοστικότητα και η ενσυναίσθηση. Όπως επισημαίνει και ο ίδιος η μέθοδος Montessori πρέπει να δίνει την ευθύνη των επιλογών στα παιδιά και κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. «Το γεγονός πως οι γονείς ελέγχουν διαρκώς τα παιδιά προκαλεί στρες. Στο δικό μας όμως σύστημα πιστεύουμε στο δικαίωμα να κάνεις λάθος, έτσι μαθαίνεις» προσθέτει ο καθηγητής.