Όλοι ξέρουμε πως το να είμαστε γονείς σημαίνει καθημερινή δουλειά, προσφορά και εγρήγορση. Ας πούμε, σχηματικά, πως τα παιδιά έχουν μέσα τους δύο δοχεία που εμείς πρέπει να διατηρούμε γεμάτα- το κατά δύναμιν πάντα. Ποια είναι αυτά τα δύο «δοχεία»; Της προσοχής και της ενδυνάμωσης.
Το δοχείο της ενδυνάμωσης επιτρέπει στο παιδί να παίρνει αποφάσεις και να κάνει επιλογές μόνο του. Τα κάνει να νιώθουν ότι έχουν δύναμη ή τα ενδυναμώνει να κάνουν τις επιλογές αργότερα.
Το δοχείο της προσοχής είναι όταν ένα παιδί θέλει την αμέριστη προσοχή και συμπεριφέρεται με καλούς ή κακούς τρόπους για να πάρει αυτή την προσοχή.
Όταν το παιδί σας συμπεριφέρεται με τρόπο που δεν μας αρέσει, ας αφιερώσουμε ένα δευτερόλεπτο για να δούμε ποιο «δοχείο» θέλει γέμισμα!
Για ένα 5χρονο παιδί, μπορεί να είναι αρκετά απλό να το βρούμε, όπως π.χ να το αφήσουμε να επιλέξει ποια παπούτσια θα φορέσει στο σχολείο ή να διαλέξει το βιβλίο που θα διαβάσετε το βράδυ μαζί.
Ωστόσο, όσο μεγαλώνουν τα παιδιά, αυτή η άσκηση γίνεται λίγο πιο σύνθετη για εμάς. Για παράδειγμα ένα 9χρονο παιδί, μπορεί να μην είναι τόσο απλό, ούτε για εμάς, ούτε για το παιδί. Μπορεί να πρέπει να συζητήσουμε αρκετά μαζί του για να αποκρυπτογραφήσουμε την ανάγκη του και να του δώσουμε ευκαιρίες να εξασκεί τη δύναμη και την ανεξαρτησία του αφήνοντας το να παίρνει πρωτοβουλίες.
Ας δούμε μερικά παραδείγματα για το πώς γεμίζει το δοχείο της προσοχής:
-Προσφέρουμε φιλιά και αγκαλιές
-Προσέχουμε και επιβραβεύουμε την προσπάθεια για κάτι στο οποίο αφιέρωσε χρόνο -και πράγματι προσπάθεια, ανεξαρτήτως αποτελέσματος
-Γράψτε του ένα σημείωμα ότι το αγαπάτε, ή φτιάξτε του μια ζωγραφιά με το ίδιο μήνυμα
-Τραγουδάμε εναλλάξ στο αυτοκίνητο ή κατά τη διάρκεια του μπάνιου
-Κάνουμε έναν περίπατο με τους δικούς του ρυθμούς και καταγράφουμε όσα προσέχουμε στον δρόμο, φτιάχνοντας έτσι ένα δικό μας παιχνίδι
-Διαβάζουμε κάτι παρέα μεγαλόφωνα
Ας δούμε πως γεμίζει το δοχείο της ενδυνάμωσης:
-Τους δίνουμε την επιλογή να διαλέξουν ανάμεσα από δύο πρωινά ή από δύο μπλουζάκια για το σχολείο ή το πάρτι που έχουν να πάνε
-Τα αφήνουμε να παίζουν με νερό και χώμα και ό, τι άλλα υλικά χωρίς να τα αγχώνουμε για την καθαριότητα
-Τους δίνουμε μια δουλειά «ενηλίκων» όπως το να πατήσουν το κουμπί του πλυντηρίου
-Τους αφήνουμε να επιλέξουν τη μουσική που θα ακούσουμε στο αυτοκίνητο
-Τα ρωτάμε αν θέλουν να βοηθήσουν στις δουλειές του σπιτιού χωρίς να απαιτούμε να τα φέρουν εις πέρας στον ίδιο χρόνο που κάνουμε εμείς, δείχνοντας λοιπόν υπομονή.