7. Ενδυναμώστε τα παιδιά σας.
Όταν λέω:
– Μπορείτε να βάλετε τα πιάτα στο πλυντήριο πιάτων;…
… ακούω κάτι σαν:
– Αυτή τη στιγμή; Τώρα; Αλήθεια; Πραγματικά;…
… Αλλά όταν λέω:
– Ποιος μπορεί να με βοηθήσει για δυο λεπτά;…
… τρέχουν και οι δύο. Προσπαθώ λοιπόν να πλαισιώσω τα αιτήματα ως:
– Είσαι ένας πολύ εξυπηρετικός άνθρωπος και σε ευχαριστώ…
… και όχι να ακούγομαι σαν να δίνω διαταγές/εντολές:
– Κάνε αυτό τώρα.
8. Πείτε στα παιδιά σας πώς σας κάνουν να αισθάνεστε με την συμπεριφορά τους.
Όταν τα παιδάκια σας περάσουν απ’το στάδιο του νηπίου/μικρού παιδιού κι έχουν αποκτήσει ενσυναίσθηση μπορείτε να τους λέτε πράγματα όπως:
– Με στενοχωρεί που δεν ακούς τι λέω…
… ή:
– Μου δίνεις την αίσθηση ότι δεν νοιάζεσαι για το τι λέω όταν με διακόπτεις συνέχεια…
… αυτές οι φράσεις μπορεί να έχουν έναν αντίκτυπο.
Τώρα, προφανώς και δεν θέλετε να κάνετε το παιδί σας να ξεκινήσει ένα ταξίδι ενοχής – δεν είναι για αυτό. Αυτοί οι τύποι φράσεων βοηθούν, επίσης, με τις κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες. Με την πάροδο του χρόνου αρχίζουν να μαθαίνουν πώς οι πράξεις τους επηρεάζουν άλλους ανθρώπους.
9. Εξηγήστε τους τη μεγαλύτερη εικόνα.
Ή τον λόγο πίσω από τον κανόνα. Παράδειγμα: Ο γιος μου χοροπηδάει πάνω στα έπιπλα ή/και δεν σέβεται τα αντικείμενα που έχουμε στο σπίτι. Ξύνει ή χτυπά το τραπέζι με σκεύη κλπ. Το να του ουρλιάζω ξανά και ξανά δεν βοηθά.
Αυτό που πραγματικά βοηθάει είναι να εξηγούμε γιατί φροντίζουμε την ιδιοκτησία μας.
– Αν χρειαστεί να το αντικαταστήσουμε, αυτό σημαίνει λιγότερα χρήματα για τα πράγματά σας, όπως παιχνίδια κλπ.
10. Εξηγήστε τους τι σας λέει η συμπεριφορά τους.
Αυτό ήταν πολύ χρήσιμα με πράγματα όπως το να ρίχνεις παιχνίδια από δω κι από κει. Ήμουν πιο αρνητικός στο παρελθόν γι ‘αυτό και απλά τους είπα να σταματήσουν να το κάνουν. Αυτό δεν βοήθησε.
Τώρα λέω πράγματα όπως:
– Αν πετάτε τα παιχνίδια σας, μου δίνετε να καταλάβω ότι δεν σας αρέσουν πια.
Αυτό τους έδωσε περισσότερες προοπτικές για αυτό το θέμα. Η ίδια ιδέα μπορεί να λειτουργήσει κι ως συμπεριφορά.
– Το κλαψούρισμά σας, μου δείχνει ότι είστε κουρασμένα και πρέπει να φύγουμε από την παιδική χαρά.
11. Βοηθήστε τους να εξηγήσουν τα συναισθήματά τους.
Αν παρατηρήσετε ότι το μικρό παιδί σας χτυπάει/πληγώνει τον αδελφό/φίλο του μπορείτε να πείτε κάτι σαν:
– Αυτό σε στενοχώρησε τόσο πολύ! Σε έβγαλε εκτός εαυτού! Μπορείς να χτυπήσεις αυτό!…
… και του δείχνετε ένα μαξιλάρι ή ένα λούτρινο αρκουδάκι. Να του λέτε λέξεις και λόγια για να καταλαβαίνει τι είναι αυτό που αισθάνεται. Να του δίνετε ένα μέρος να ξεσπάει και να βρίσκει τα συναισθήματά του. Όλα αυτά μπορούν να απελευθερώσουν την οργή του. Αν το νήπιό σας είναι νευρικό όταν το πάτε στο σχολείο και πρέπει να φύγετε, μπορείτε να το καθησυχάσετε λέγοντας:
– Καταλαβαίνω ότι σου λείπω, αλλά να θυμάσαι ότι πάντα θα επιστρέφω για να σε πάρω.
Έχεις καθηγητές που θα σε βοηθήσουν και θα επιστρέψω σε χρόνο dt. Ή θα σε δω το μεσημέρι ή στο δείπνο, όποτε, τέλος πάντων πηγαίνετε και το παίρνετε από το σχολείο.
Διαβεβαιώστε το ότι είναι ok να του λείπετε και ότι πάντα θα επανέρχεστε. Αυτό είναι πάντα το κλειδί. Αν το παιδί σας πιστεύει ότι “μουτζούρωσε” την ζωγραφιά του μπορείτε να το ηρεμήσετε λέγοντας κάτι σαν:
– Αυτό είναι απογοητευτικό! Αλλά όλοι κάνουν λάθη! Μπορείς να δοκιμάσεις ξανά ή μπορούμε να κάνουμε κάτι άλλο τώρα.
12. Προσπαθήστε να μην λέτε απλά “όχι”, αλλά να το αναλύετε με λεπτομέρειες.
Αν το παιδί σας επιμένει να κάνει την ίδια ερώτηση κι εσείς λέτε “όχι”, δοκιμάστε να πείτε κάτι σαν:
– Στ’ αλήθεια θέλεις να παίξεις με το iPad; Μακάρι να μπορούσες. Ξέρω πόσο πολύ το θες. Αλλά τώρα είναι ώρα δείπνου / για σχολείο / κλπ.
Μ’άλλα λόγια: Η αντιμετώπιση της επιθυμίας κι η κατανόηση της συμπάθειας (“μακάρι να μπορούσες …”) προχωρεί σε μεγάλο βαθμό ότι αναγνωρίζετε την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το παιδί. Και, θυμηθείτε – οι μεταβάσεις μπορεί να είναι σκληρές. Όταν τους λέτε κάτι που ξέρετε ότι δεν θέλουν να ακούσουν, όπως:
– Πρέπει να σταματήσετε να παίζετε και να’ρθετε στο δείπνο. Ή πρέπει να φύγουμε απ’την παιδική χαρά ή είναι ώρα μπάνιου, κλπ.
Ξεκινήστε με:
– Ξέρω ότι δεν θέλετε να το ακούσετε αυτό, αλλά πρέπει να φύγουμε από το πάρκο. Άλλη μια φορά στην τσουλήθρα και φύγαμε.
Δώστε τους να καταλάβουν ότι αναγνωρίζετε ότι δεν θέλουν να κάνουν αυτό που τους λέτε και δώστε τους σαφή καθοδήγηση.
Ελεύθερη μετάφραση: Έλενα Θάνου
Το διαβάσαμε εδώ