Η Rebecca Young είναι μια καθηγήτρια γυμνασίου που μέσα σε μια χρονιά είδε τους μαθητές της να αλλάζουν εξαιτίας ενός παιχνιδιού στο διαδίκτυο. Ξεχνούσαν να κάνουν την εργασία τους, δεν διάβαζαν και κοιμόντουσαν αργά για να παίξουν online με τους φίλους τους. Όπως γράφει στο ‘Today’s Parent’ ξεκίνησε να έχει πολλές τηλεφωνικές επικοινωνίες με τους γονείς που ανησυχούσαν για την επίδοση των παιδιών τους στα μαθήματα. Όταν τους ανέφερε τις ώρες που περνούν οι μαθητές μπροστά στην οθόνη κάποιοι έμοιαζαν να αγνοούν τι έκαναν τα παιδιά τους και κάποιοι δυσκολεύονταν να βάλουν κανόνες που να τηρούνται.
“Δεν είμαι απλώς δασκάλα: είμαι μια μαμά που παλεύω και εγώ με τον χρόνο στην οθόνη. Πέρασα το περασμένο καλοκαίρι προσπαθώντας να κρατήσω τη δική μου κόρη αποσυνδεδεμένη από το διαδίκτυο”, γράφει εξηγώντας ότι “το θέμα είναι ότι δεν είμαι κατά της οθόνης. Έχω δει την τεχνολογία να δημιουργεί μερικές καταπληκτικές δυνατότητες διδασκαλίας στην τάξη μου. Ένας μαθητής, ο οποίος δεν μπορούσε ποτέ να γράψει μια πλήρη πρόταση σε χαρτί, έγραψε το πιο όμορφο ποίημα για το πώς “σχεδόν κέρδισε” στο Fortnite. Δεν σταμάτησε να γράφει από τότε”.
Η Rebecca αποφάσισε να βάλει κάποιους κανόνες και τις μοιράστηκε με άλλες μαμάδες όταν είδαν ότι λειτουργούν. Γιατί δεν ήθελε ούτε να απαγορεύσει το διαδίκτυο που προσφέρει στους έφηβους στιγμές δημιουργικότητας, γνώση αλλά και σύνδεση με τους φίλους τους όπου κι αν βρίσκονται. Αυτό που συνειδητοποίησε είναι ότι όταν οι γονείς βάζουν σωστούς κανόνες για τον χρόνο χρήσης του διαδικτύου τότε υπάρχει η απαιτούμενη ισορροπία. “Γνωρίζοντας τα παιδιά γυμνασίου εξίσου καλά με εμένα, γνωρίζω ότι δεν είναι πάντα σε θέση να κλείσουν το Fortnite ή το YouTube χωρίς την καθοδήγηση και την υποστήριξη των γονιών τους. Ανακάλυψα επίσης ότι δεν ταιριάζουν όλοι οι κανόνες σε όλα τα παιδιά. Αυτό που λειτουργεί για μερικά παιδιά δεν θα λειτουργήσει για άλλα”, λέει.
Οι κανόνες της Rebecca για σωστή διαχείριση της κατάστασης από τους γονείς:
Να είστε παρόντες
Μάθετε με ποιο παιχνίδι ασχολείται το το παιδί σας και πότε. Αυτό φαίνεται απλό, αλλά είναι τόσο σημαντικό. Πολλοί γονείς δεν γνωρίζουν καν ότι το παιδί τους μένει ξύπνιο παίζοντας παιχνίδια, λέει η Rebecca: “Άκουσα περισσότερες από μία φορές, “Δεν χρειάστηκε ποτέ να ανησυχήσω. Ήταν τόσο καλοί μέχρι τώρα”. Τους υπενθυμίζω ότι αυτό είναι το γυμνάσιο, δεν είναι κακά παιδιά, απλώς δοκιμάζουν τα όρια”.
Να έχετε τον έλεγχο του Wi-Fi
Τα παιδιά μπορούν να έχουν τους κωδικούς πρόσβασης στο διαδίκτυο αλλά οι γονείς βάζουν όριο στον χρόνο που μπορούν να είναι online. Λάβετε υπόψη ότι μερικά από τα παιδιά με γνώσεις τεχνολογίας μπορούν να “παρακάμψουν” αυτήν τη λειτουργία.
Αφαιρέστε τις συσκευές
Κάποιοι γονείς στην τάξη της Rebecca αφαιρούσαν τις συσκευές το βράδι και τις τοποθετούσαν σε ένα κλειδωμένο κουτί μέχρι το πρωί. Αυτό μπορεί να είναι ακραίο για κάποιους αλλά σε κάποιες περιπτώσεις λειτουργεί. Ένα παιδί που μπορεί να είναι εθισμένο στο κινητό του ίσως μάθει να περιορίζει τον χρόνο που περνάει μπροστά στην οθόνη.
Εφαρμογές γονικού ελέγχου
Κάποια παιδιά μπορεί να πουν στους γονείς τους ότι έχουν μια εργασία και χρειάζονται το διαδίκτυο, αλλά στην πραγματικότητα απλά καταλήγουν να παίζουν παιχνίδια. Οι εφαρμογές γονικού ελέγχου μπορούν να βοηθήσουν, αλλά χρειάζεται λίγη έρευνα για να βρείτε την κατάλληλη για τις ανάγκες σας.
Ισορροπία
Τα παιδιά χρειάζονται διαλείμματα. Είναι σημαντικό μέσα στη μέρα να αποσυνδεθούν από όλες τις συσκευές, να χαλαρώσουν και να έχουν ελεύθερο χρόνο για όσα τους ενδιαφέρουν. Βάλτε κανόνες ανάλογα με τις ανάγκες της οικογένειάς σας για το πότε και πόσο μπορεί να χρησιμοποιηθεί μια συσκευή και αν παραβιαστούν να γνωρίζουν τις επιπτώσεις. “Προσωπικά επιτρέπω τον χρόνο της καθημερινής οθόνης, αλλά διατηρώ το δικαίωμα να αλλάξω γνώμη”, λέει η Rebecca.