Μπορεί ένας μαθητής να γίνει δάσκαλος για μια ώρα; Μπορεί ο εκπαιδευτικός να επιλέξει να διδάξει το μάθημά του και από άλλο βιβλίο και να αξιολογήσει τους μαθητές του όχι από τα διαγωνίσματα, αλλά μέσα από εναλλακτικούς τρόπους, όπως είναι οι εργασίες;
Αυτές είναι ορισμένες μόνο από τις αλλαγές οι οποίες διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο. Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας εμπεριέχει νέα δεδομένα, με αξιολόγηση εκπαιδευτικών και στελεχών της εκπαίδευσης, αυτονομία σχολείων με νέου τύπου αξιολόγηση των μαθητών, ακόμα και flipped classroom (ανεστραμμένη τάξη), όπου ο μαθητής θα παρουσιάζει μέρος του μαθήματος, με στόχο την πιο ενεργό συμμετοχή του.
Οι αλλαγές από τη νέα σχολική χρονιά περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων αξιολόγηση εκπαιδευτικών που σε περίπτωση που είναι αρνητική θα οδηγεί σε υποχρεωτική επιμόρφωση. Επίσης:
- Εναλλακτικούς τρόπους αξιολόγησης μαθητών και όχι μόνο από τα διαγωνίσματα,
- Αυτονομία του σχολείου με ανάληψη πρωτοβουλιών από τους εκπαιδευτικούς
- Διευθυντές που θα λαμβάνουν αποφάσεις για το σχολείο του
- Κληρικούς μόνο με πτυχίο Πανεπιστημίου ή από Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες σε Αθήνα και Κρήτη
- Εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου που δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν το βιβλίο που θέλουν, ανάμεσα στα εγκεκριμένα βιβλία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής
- Εξετάσεις από Τράπεζα Θεμάτων για την Α΄και Β ΄λυκείου
- Ιδρυση 6 πρότυπων ΕΠΑΛ
- Θέση υπεύθυνου Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού
- Ελληνική PISA για αποτίμηση αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος σε μαθητές Στ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου.
Επιλογή διδακτικών βιβλίων
Το πολλαπλό βιβλίο δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν το βιβλίο που θέλουν, ανάμεσα στα εγκεκριμένα βιβλία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.). Ταυτόχρονα, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα έχουν πρόσβαση και στα υπόλοιπα εγκεκριμένα διδακτικά βιβλία σε ψηφιακή μορφή, καθώς και σε πλούσιο συμπληρωματικό ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό.
Η ελεύθερη επιλογή βιβλίου και οι πολλαπλές πηγές σηματοδοτούν μια πραγματική αλλαγή παραδείγματος στον τρόπο που μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο, ξεφεύγοντας από το μοντέλο της αποστήθισης, ενισχύοντας την κριτική σκέψη των μαθητών και τη διαμόρφωση ανεξάρτητης γνώμης. Η Ελλάδα και η Κύπρος αποτελούν τη μειοψηφία των χωρών ΕΕ που διατηρούν το μονοπώλιο του ενός και μοναδικού σχολικού εγχειριδίου.
Αξιολόγηση μαθητή
Προβλέπονται δύο σημαντικές τομές ως προς την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών: Ο εκπαιδευτικός θα μπορεί πλέον να επιλέξει τη μορφή της τετραμηνιαίας δοκιμασίας αξιολόγησης των μαθητών, π.χ. να αναθέσει κάποια συνθετική ή διαθεματική εργασία, μια ομαδική παρουσίαση ή να αξιοποιήσει τις μεθόδους της ανεστραμμένης τάξης (flipped classroom), όπου π.χ. ο ίδιος ο μαθητής καλείται να παρουσιάσει το μάθημα της ημέρας ή να εισηγείται τρόπους επίλυσης προβλημάτων.
Δίνεται βήμα στη δημιουργική πρωτοβουλία του εκπαιδευτικού, το μάθημα γίνεται πιο ενδιαφέρον, προσαρμοσμένο στις ανάγκες της κάθε τάξης. Αλλάζει και η φιλοσοφία της “εξεταστέας” ύλης. Το βιβλιοκεντρικό μοντέλο της απομνημόνευσης αντικαθίσταται από το γνωσιοκεντρικό μοντέλο του πολλαπλού βιβλίου.
Ελληνική PISA
Αποτίμηση αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος σε μαθητές Στ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου. Eνα νέο, ανεξάρτητο εργαλείο για την αποτύπωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και τη διαρκή του αναβάθμιση.
Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Η αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών, είναι αξιολόγηση με καθαρά βελτιωτικό, μη τιμωρητικό χαρακτήρα, και έμφαση στην επιμόρφωση.
Η αξιολόγηση του έργου είναι περιγραφική (4βαθμη κλίμακα: “εξαιρετικό”, “πολύ καλό”, “ικανοποιητικό”, “μη ικανοποιητικό”), όχι ποσοτική, και αφορά τρία πεδία αξιολόγησης:
(α) τη γενική και ειδική διδακτική, ανά 4ετία, από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης/Ειδικότητας,
(β) το παιδαγωγικό κλίμα και τη διαχείριση της τάξης, ανά 4ετία, από τον Διευθυντή, και
(γ) την υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια εκπαιδευτικού, ανά 2ετία, από κοινού από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης και τον Διευθυντή.
Η αξιολόγηση (σε κεντρικό ή τοπικό επίπεδο) αποτελεί κοινή πρακτική στο 90% των ευρωπαϊκών χωρών, με βασικές εξαιρέσεις την Ελλάδα, την Τουρκία, την Ιρλανδία, τη Μάλτα και την Ισλανδία.
Στο προτεινόμενο νομοσχέδιο, η θετική αξιολόγηση συνεκτιμάται κατά τη διαδικασία επιλογής σε θέση ευθύνης, ενώ η μη θετική αξιολόγηση οδηγεί σε υποχρεωτικό επιμορφωτικό πρόγραμμα.
Ευθύνη για τον προγραμματισμό και την υλοποίηση της εξειδικευμένης επιμόρφωσης έχει ο Επόπτης Ποιότητας της Εκπαίδευσης (παιδαγωγικό στέλεχος εκπαίδευσης σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης).
Η αξιολόγηση των στελεχών, κάθε δύο χρόνια κατά τη τετραετή θητεία τους θα περιλαμβάνει αξιολόγηση βαθμολογική με στόχο τη διάγνωση της αποτελεσματικότητάς τους και σε περίπτωση αρνητικής αξιολόγησης δεν θα μοριοδοτούνται και δεν θα διατηρούν τη θέση.
Εκκλησιαστική Εκπαίδευση
Το νομοσχέδιο επιχειρεί να εκσυγχρονίσει και να οργανώσει εξ ολοκλήρου και σε νέα βάση την δευτεροβάθμια, μεταδευτεροβάθμια και ανώτατη εκκλησιαστική εκπαίδευση, με στόχο τη συνολική αναβάθμιση της ποιότητας του κλήρου.
Συγκεκριμένα, η δευτεροβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση εντάσσεται στη γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπό την εποπτεία του κράτους, ενώ τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές των εκκλησιαστικών σχολείων θα επιλέγονται βάσει κριτηρίων, οδηγώντας στη συνολική αναβάθμιση της δευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης. Επιπλέον, δημιουργούνται 3 Σχολές Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών (ΣΜΥΚ), μέσω της μετατροπής υφιστάμενων εκκλησιαστικών σχολείων, οι οποίες θα αποτελούν δομές μεταδευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης με διετές πρόγραμμα σπουδών.
Στο εξής, απαραίτητη προϋπόθεση για να μισθοδοτηθεί ένας κληρικός από το δημόσιο θα είναι η κατοχή Διπλώματος ΣΜΥΚ ή πτυχίου Α.Ε.Ι., δίνοντας τέλος στο φαινόμενο μισθοδοσίας αποφοίτων δημοτικού, γυμνασίου ή λυκείου ως κληρικών. Επίσης γίνεται συνένωση των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών από 4 σε 2 , της Αθήνας και της Κρήτης.
Με πληροφορίες από thetoc.gr