Είναι γεγονός πως σύμφωνα με τους ειδικούς οι μαθητές είναι η πιο ακίνδυνη ομάδα για να προκαλέσει έξαρση του ιού.
Ωστόσο, ακόμα και μετά το άνοιγμα των σχολείων οι επιστήμονες αναζητούν όλο και περισσότερες ασφαλείς λύσεις.
Στις ΗΠΑ, τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC) έχουν κάνει θετική εισήγηση για το άνοιγμα των σχολείων, όμως γονείς και εκπαιδευτικοί θέτουν ερωτήματα για την ποιότητα του αερισμού στις αίθουσες των δημόσιων σχολείων.
Οι New York Times (NYT), σε συνεργασία με τους μηχανικούς μιας κορυφαίας κατασκευαστικής εταιρείας που εξειδικεύεται στα συστήματα εξαερισμού, δημιούργησαν τρισδιάστατα μοντέλα, τα οποία δείχνουν ακριβώς πώς γίνεται η μετάδοση του κορονοϊού μέσα στην τάξη. Οι τρεις βασικοί κανόνες για τη μείωση της μετάδοσης είναι: απόσταση μεταξύ των θρανίων δύο μέτρα, οι μαθητές να φορούν μάσκα και τα παράθυρα να είναι ανοιχτά. Και φυσικά είναι δεδομένοι οι κανόνες υγιεινής, δηλαδή το πλύσιμο και η απολύμανση των χεριών.
Αν τα παράθυρα είναι κλειστά, η αίθουσα δεν θα έχει επαρκή εξαερισμό και αυτό είναι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που μπορούν να δημιουργηθούν με ένα αερομεταφερόμενο ιό.
Δεν είναι τυχαίο ότι το 1905, κατά την πανδημία της φυματίωσης στις ΗΠΑ και σε διάφορες χώρες της Ευρώπης, οι ειδικοί είχαν αποφασίσει ότι τα σχολεία όχι απλώς θα λειτουργήσουν με ανοιχτά παράθυρα, αλλά θα είναι κυρίως υπαίθρια.
Αναπνέουμε το 3% του αέρα που εκπνέει ο άλλος
Σύμφωνα με τους ειδικούς, ακόμη και αν οι μαθητές φορούν τη μάσκα σωστά, το 3% του αέρα που εισπνέουν, είναι προϊόν εκπνοής κάποιου άλλου συμμαθητή τους. Στο σενάριο που έχουν οπτικοποιήσει οι New York Times, φαίνεται σε εικόνες πώς, όταν ένας μαθητής που είναι θετικός στον κορονοϊό βρεθεί σε μία σχολική αίθουσα με κλειστά παράθυρα, σε σύντομο χρονικό διάστημα ο χώρος πλησιάζει στο μέγιστο επίπεδο μόλυνσης.
Οι ειδικοί έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο πιο αποτελεσματικός και πρακτικός τρόπος για να καθαρίζει από τους λοιμογόνους παράγοντες μία αίθουσα, είναι να ανοίγουν τα παράθυρα κάθε δέκα λεπτά. Ο καθαρός αέρας αραιώνει τη συγκέντρωση του ιού στην αίθουσα, «κάτι που χωρίς έξοδα μπορεί να κάνει τα σχολεία ασφαλή ως προς τη μετάδοση του κορονοϊού.
Πολύ καλά είναι και τα αποτελέσματα στην περίπτωση που ο αέρας καθαριστεί από ένα μηχάνημα με ειδικά φίλτρα τύπου HEPA και βρίσκεται στο κέντρο της σχολικής αίθουσας, καθώς και έναν ανεμιστήρα που εισάγει καθαρό αέρα στην αίθουσα.
Προσοχή, όχι έναν ανεμιστήρα μέσα στην αίθουσα, αλλά αυτούς που είναι στον τοίχο και φέρνουν αέρα απ’ έξω.
Η αύξηση της ροής του καθαρού αέρα μέσα στην αίθουσα και ο φιλτραρισμένος αέρας που προέρχεται από το φίλτρο βοηθούν στην περαιτέρω μείωση των λοιμογόνων παραγόντων στον χώρο.
Αν κλείσουμε τώρα το παράθυρο και δεν έχουμε εξαερισμό, μπορούμε να δούμε τη στρωματική κατανομή του κορονοϊού στον χώρο.
Είναι ξεκάθαρο από το καφέ σκούρο χρώμα, ότι οι λοιμογόνοι παράγοντες, δηλαδή το ιικό φορτίο, συσσωρεύονται σε υψηλές συγκεντρώσεις, καθώς δεν έχουν από πού να διαφύγουν.
Η συγκέντρωση είναι υψηλότερη όταν ο θερμός αέρας ανεβαίνει, όμως οι μολυσματικές ουσίες βρίσκονται στο επίπεδο που οι μαθητές αναπνέουν, όπως φαίνεται στην εικόνα.
Ωστόσο, όταν το παράθυρο είναι ανοιχτό, το μπορντό σύννεφο βρίσκεται μόνο πάνω από τον μαθητή με Covid-19. Έτσι, όταν οι υπόλοιποι φορούν μάσκα, μειώνεται κατά πολύ η μεταδοτικότητα, άρα και οι πιθανότητες να κολλήσουν.
Οι ειδικοί στους εξαερισμούς υπογραμμίζουν στους NYT ότι είναι σημαντικό να ανοίξουν και πάλι τα σχολεία, όχι μόνο με τους κανόνες απόστασης, τα απολυμαντικά και τις μάσκες, αλλά και τον σωστό εξαερισμό της αίθουσας, καθώς είναι ακόμη ένας βασικός παράγοντας που μειώνει σημαντικά τη μετάδοση μεταξύ των μαθητών.
Πηγές: www.nytimes.com, www.protagon.gr