Η κόρη μου, είχε πάντα μια κακή, όπως νόμιζα μέχρι πριν λίγο καιρό, συνήθεια, την ώρα του μαθήματος. Ζωγράφιζε. Οι καθηγητές έκαναν παράδοση κι εκείνη ζωγράφιζε αρειμανίως. Όχι κάποια έργα τέχνης, επιδιδόταν κυρίως, σε σκιτσάκια, σχήματα, γράμματα, ό,τι της κατέβαινε στο κεφάλι.
Στο προηγούμενο σχολείο της με είχαν καλέσει αρκετοί καθηγητές για να μου πουν ότι δεν παρακολουθεί στο μάθημα και ότι της έχουν κάνει επανειλημμένως παρατήρηση να σταματήσει να ζωγραφίζει και να συγκεντρωθεί. Κάθε φορά που επέστρεφε στο σπίτι της έλεγα:
– Δεν πιστεύω να ζωγράφιζες πάλι στο μάθημα;
– Μα δε καταλαβαίνεις ότι με χαλαρώνει αυτό; με ρώτησε και πραγματικά δεν έβγαζα άκρη, απλώς παρέμενα προβληματισμένη.
Η Α’ Γυμνασίου τελείωσε κι άλλαξε σχολείο καθώς μετακομίσαμε. Τα μαθήματα ξεκίνησαν κι η κόρη μου συνέχισε να ζωγραφίσει την ώρα του μαθήματος. Ωστόσο, κάτι άλλαξε αυτή τη φορά, όταν πήγα να ρωτήσω την καθηγήτρια της Γλώσσας για τις επιδόσεις της.
Η μικρή ζωγραφίζει την ώρα του μαθήματος μου είπε, ωστόσο ήθελα να δω αν αυτό δεν την αποσπά από την παράδοση.
Έτσι της έκανα δύο ερωτήσεις πάνω σε αυτά που δίδασκα εκείνη την ώρα. Εκείνη σταμάτησε να σκιτσάρει και μου απάντησε σωστά και στις δύο. Τότε κατάλαβα ότι το παιδί αυτοσυγκεντρώνεται με αυτόν τον τρόπο κι αποφάσισα να την αφήσω να ζωγραφίζει μέσα στην τάξη.
Το ίδιο ακριβώς μου είπε και η καθηγήτρια της ιστορίας:
– Η κόρη σας ζωγραφίζει την ώρα της παράδοσης, ωστόσο είναι κάτι που έχω ξανασυναντήσει. Πριν της κάνω την παρατήρηση ήθελα να δω αν είναι “εδώ” ή είναι απορροφημένη στη ζωγραφική της. Έτσι τη ρώτησα κάτι σχετικά με το μάθημα. Εκείνη τότε σταμάτησε, μου απάντησε και μάλιστα αναφέρθηκε σε μια πληροφορία που τους είχα δώσει σε προηγούμενη παράδοση και δεν την έχει το βιβλίο. Συνειδητοποίησα πως το παιδί συγκεντρώνεται με αυτόν τον τρόπο και δεν αποσπάται, γι’ αυτό και αποφάσισα να μην της κόψω αυτή την συνήθεια. Κάθε παιδί είναι διαφορετικός μαθησιακός τύπος, συγκεντρώνεται με διαφορετικό τρόπο όπως μαθαίνει και με διαφορετικό τρόπο.
Και συνέχισε:
– Άλλα παιδιά, για παράδειγμα, θέλουν απόλυτη ησυχία, να είναι κλεισμένα στο δωμάτιό τους για να συγκεντρωθούν. Άλλα διαβάζουν με μουσική, άλλα μαγνητοφωνούν τη φωνή τους, άλλα μπορούν με παρέα, άλλα όταν είναι όρθια και περπατάνε καθώς λένε το μάθημα, άλλα κρατώντας κάτι στο χέρι τους και άλλα κρατώντας σημειώσεις. Είναι ατελείωτοι οι τύποι παιδιών και οι τρόποι που βολεύει το καθένα να μάθει. Είναι λογικό ότι στο εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι ακατόρθωτο να κατανοήσουμε όλες αυτές τις διαφορετικές ανάγκες και να ανταποκριθούμε σε αυτές. Ωστόσο, η ζωγραφική για παράδειγμα, επειδή δεν ενοχλεί την υπόλοιπη τάξη, είναι κάτι που αποφάσισα να επιτρέψω, από τη στιγμή που βλέπω ότι δουλεύει στο παιδί.
Είναι περιττό ν’αναφέρω πόσο ανακουφιστικό υπήρξε αυτό για μένα, αλλά και κυρίως, για το παιδί.
Αλλά και πόσο ελπιδοφόρο ότι βρέθηκαν δυο καθηγητές, μέσα σε τόσους, που ασχολήθηκαν λίγο παραπάνω με το θέμα, αντί να καταφύγουν στο εύκολο συμπέρασμα:
– Ζωγραφίζεις, άρα δεν προσέχεις! Και στη συνέχεια στην επίπληξη.
Ψάχνοντας για τους μαθησιακούς τύπους, για τους οποίους τόσα είχα διαβάσει, αλλά δεν είχα δώσει την απαιτούμενη προσοχή, έμαθα πως δεν υπάρχει σωστός ή λάθος τρόπος μάθησης. Πως, πολλές φορές, η αποστροφή των παιδιών προς τη μάθηση σχετίζεται με το γεγονός ότι ο τρόπος μετάδοσης της πληροφορίας δεν είναι σε συνάρτηση με το διαφορετικό τρόπο που προσλαμβάνει κάθε παιδί την πληροφορία. Αν ένας μαθητής μπορούσε να γνωρίζει με ποιο τρόπο μαθαίνει καλύτερα, δηλαδή τι μαθησιακός τύπος είναι, θα μπορούσε να μαθαίνει να διαβάζει εύκολα, γρήγορα κι αποτελεσματικά και χωρίς να παιδεύεται.
Γκουγκλάροντας ανακάλυψα ειδικούς στους οποίους μπορώ ν’απευθυνθώ ως μητέρα και να κάνω το συγκεκριμένο τεστ στο παιδί μου, προκειμένου να το βοηθήσω να μαθαίνει καλύτερα. Ο λόγος που δεν αναφέρω τους ειδικούς είναι γιατί το κείμενο αυτό δεν είναι διαφημιστικό. Ωστόσο, αν γκουγκλάρετε, θα βρείτε πολύτιμες πληροφορίες που μπορεί να κάνουν το παιδί σας να ανθήσει. Ήδη η απενοχοποίηση της “ζωγραφικής” μέσα στο μάθημα λειτούργησε ευεργετικά για το παιδί μου. Εννοείται ότι έχω κλείσει ραντεβού για το τεστ και θα επανέλθω με πληροφορίες που ελπίζω να φανούν χρήσιμες.