Με ένα βιβλίο ταυτιζόμαστε με τους ήρωες, ταξιδεύουμε, αναπτύσσουμε την περιέργειά μας για τον κόσμο, διασκεδάζουμε, μαθαίνουμε και ονειρευόμαστε. Μάθετε στα παιδιά να επιλέγουν μόνα τους τα σωστά βιβλία που θα διαβάσουν το καλοκαίρι στις διακοπές
Το βιβλίο είναι θησαυρός για το παιδί
Διαβάζοντας με το παιδί ένα βιβλίο το βοηθάτε να αναπτύξει τη γλωσσική του ικανότητα, να εξασκήσει τη μνήμη και να εμπλουτίσει τη φαντασία του. Επιπλέον όταν ένα παιδί διαβάζει ένα βιβλίο:
- καλλιεργεί την κριτική του σκέψη και τη δημιουργική αναζήτηση,
- καλλιεργεί τις ηθικές αξίες του,
- βελτιώνει την ικανότητά του να συγκεντρώνεται και να μελετά με μεγαλύτερη ευκολία τα μαθήματά του στο σχολείο,
- διευρύνει τον πνευματικό του ορίζοντα.
Πώς μπορείτε να εκπαιδεύσετε τα παιδιά να επιλέγουν τα σωστά βιβλία;
Εάν έχετε βγει στην αγορά προς αναζήτηση βιβλίων για το καλοκαίρι, προτού επιλέξετε, κάντε του πρώτα αυτές τις ερωτήσεις:
«Είναι στα ενδιαφέροντά σου;»
Αν του αρέσουν οι δεινόσαυροι θα πρέπει να αναζητήσει αυτήν τη θεματολογία. Αν αγαπάει τις νεράιδες, μπορεί να διαλέξει ένα βιβλίο για νεράιδες. Αν αγαπάει τους πειρατές, ένα βιβλίο για πειρατές. Δεν χρειάζεται να προβάλετε στην επιλογή του τις δικές σας προτιμήσεις. Αλλά εάν θέλετε μην παραμείνει στην ίδια θεματολογία προτείνετε να ανακαλύψει πράγματα γύρω από αυτήν όπως π.χ. τη ζωή των πρωτόγονων ή πως δημιουργήθηκε ο κόσμος, ή πώς κατασκευάζονταν τα πλοία κ.λπ. Εάν το παιδί ξέρει να διαβάζει εξηγήστε του ότι πρέπει να διαβάζει το οπισθόφυλλο. Εκεί βρίσκεται σε περίληψη το περιεχόμενο του βιβλίου.
«Σου αρέσουν οι εικόνες;»
Ένα βιβλίο δεν το κρίνουμε ποτέ από το εξώφυλλό του αλλά για τα παιδιά παίζει ρόλο και το εξώφυλλο και ο τίτλος. Επίσης, μεγάλη σημασία, τόσο για τη μορφή όσο και για το περιεχόμενο του βιβλίου, έχει η εικονογράφηση. Εξηγήστε του ότι οι εικόνες πρέπει να βοηθούν στην εξέλιξη της ιστορίας, να πληροφορούν, να είναι χιουμοριστικές ή διασκεδαστικές και προσαρμοσμένες στην ηλικία του.
«Είναι καλογραμμένο; Το καταλαβαίνεις;»
Το κείμενο του βιβλίου θα πρέπει να είναι ευκρινές, να έχει σαφήνεια και το επίπεδο της γλώσσας να αφορά την ηλικία του. Επίσης, ζητήστε του να κοιτάζει πάντα τις πίσω σελίδες του βιβλίου: έχει κάποιες ερωτήσεις στο τέλος που το οδηγούν στη δημιουργική παρατήρηση και συζήτηση; Ζητά να ζωγραφίσει κάτι από το παραμύθι, να πει τη γνώμη του ή τα συναισθήματα που του προκάλεσε κ.λπ.;
«Πιστεύεις ότι είναι για την ηλικία σου;»
Από τον τίτλο, τη θεματολογία και την εικονογράφηση, ένα βιβλίο θα πρέπει να εξυπηρετεί την ηλικιακή κατηγορία στην οποία απευθύνεται. Καλή η λογοτεχνία αλλά σε ένα 4χρόνο παιδί που χρειάζεται περισσότερες εικόνες δεν εξυπηρετεί. Για παιδιά άνω των 6 ετών έως και 11 δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για το επίπεδο δυσκολίας ενός βιβλίου, καθώς το παιδί μπορεί να απολαύσει και δυσκολότερα βιβλία. Μπορείτε να διαβάσετε μέρος του βιβλίου μαζί του και να συζητήσετε για τις ιδέες και τις εικόνες.
«Πόσο κοστίζει;»
Όπως και στα βιβλία ενηλίκων, έτσι και στα παιδικά βιβλία η τιμή ενός βιβλίου δεν θα πρέπει να παίζει ρόλο στην επιλογή. Εξηγήστε στο παιδί ότι ένα ακριβό βιβλίο δεν σημαίνει πάντα ότι είναι και καλό βιβλίο. Μπορεί να βρει πραγματικά διαμάντια με πολύ χαμηλή τιμή και αντίστοιχα πολύ ακριβά βιβλία χωρίς κανένα ουσιαστικό περιεχόμενο.
Καλό διάβασμα, καλές διακοπές!