Η ακοή του παιδιού ελέγχθηκε με ακουόγραμμα από ΩΡΛ αλλά εκείνο δυσκολεύεται να ακούσει αυτά που του λένε όταν π.χ. υπάρχει θόρυβος;
Μπορεί το πρόβλημα να εντοπίζεται στον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τις ακουστικές πληροφορίες.
Τι είναι η διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας
Η διαδρομή του ήχου από τη στιγμή της σύλληψης (μετά το ακουστικό νεύρο) έως την ανάλυση (εγκέφαλο) είναι η ακουστική επεξεργασία. Όταν παρουσιάζεται πρόβλημα στην επεξεργασία των ακουστικών ερεθισμάτων, στον τρόπο δηλαδή που ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τον ήχο μιλάμε για διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας. Αυτή η διαταραχή μπορεί να εμφανιστεί είτε μεμονωμένα είτε να συνυπάρχει με άλλες διαταραχές (δυσλεξία, ειδική γλωσσική διαταραχή κ.ά. ) ενώ δεν προϋποθέτει ελλείμματα ακοής.
Πώς θα την αναγνωρίσετε
Παρατηρήστε εάν το παιδί σας παρουσιάζει προβλήματα:
- Στην άρθρωση: δεν μιλάει σωστά.
- Στο λεξιλόγιο: είναι φτωχό, κάνει γραμματικά λάθη.
- Στη ροή του λόγου: εμφανίζει παράλογη ροή σε αυτό που αφηγείται.
- Ασάφειας: χρησιμοποιεί ασαφείς λέξεις όπως «το πράγμα», «αυτό»
- Στην υπακοή: χρειάζεται να ακούσει τις εντολές περισσότερες από μία φορές.
- Στο θόρυβο: αναστώνεται όταν υπάρχει θόρυβος.
- Στην αντίληψη: παρερμηνεύει τα λεκτικά μηνύματα, συγχέει παρόμοιους ήχους ή λέξεις.
- Στην προσοχή: αποσπάται η προσοχή του ή δεν τη διατηρεί όταν κάποιος μιλά.
- Στο διάβασμα: διαβάζει αργά, δεν καταλαβαίνει το περιεχόμενο αυτού που διάβασε, δεν μπορεί να συνδέσει τους ήχους με τα γράμματα.
- Στην ακουστική ευαισθησία: αυξάνει ή μειώνει την ένταση της τηλεόρασης ή της μουσικής.
- Στην λεπτή κινητικότητα: δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το ψαλίδι, να κρατήσει σωστά το μολύβι κ.ά.
- Στην αδρή κινητικότητα: δεν μπορεί να πιάσει την μπάλα κ.λπ.
- Στην ισορροπία: πέφτει συχνά ή χάνει την ισορροπία του.
- Στην οργάνωση: δεν μπορεί να οργανώσει ή να τακτοποιήσει το χώρο του.
- Στην κατανόηση των εννοιών: δυσκολεύεται με έννοιες που αφορούν τον χρόνο, την αλληλουχία και την κατεύθυνση.
Πώς μπορεί να διαγνωστεί
Η διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας δεν είναι τόσο γνωστή στη χώρα μας. Η σειρά εξετάσεων (δοκιμασιών ακουστικής αντίληψης) στις οποίες πρέπει να υποβληθεί το παιδί για τον αποκλεισμό ή τη διάγνωση της συγκεκριμένης διαταραχής είναι εξειδικευμένες. Ωστόσο, όσο πιο έγκαιρα γίνει η διάγνωση τόσο πιο καλά θα είναι τα αποτελέσματα. Η παρέμβαση απαιτεί τη συμμετοχή του λογοθεραπευτή, του ειδικού παιδαγωγού, του εκπαιδευτικού αλλά και των γονιών.
Ιδέες για να ενισχύσετε στο σπίτι την ακουστική του επεξεργασία
- Σε κάθε ευκαιρία ζητάτε από το παιδί να αναγνωρίσει την πηγή των ήχων: π.χ. το πουλί που κελαηδά, η πόρτα που κλείνει, το αεροπλάνο που πετά κ.λπ.
- Γεμίστε βάζα με διάφορα αντικείμενα (φασόλια, άμμο, χαρτί, βώλους κ.λπ.) και δώστε του να παίζει με αυτά.
- Παίξτε τυφλόμυγα. Κάθε φορά που αλλάζετε θέση κάνετε έναν ήχο. Το παιδί πρέπει να σας βρει ακολουθώντας την πηγή του ήχου.
- Ζητήστε του να εντοπίσει έναν ήχο ανάμεσα σε άλλους ήχους: τι ήταν αυτό που ακούστηκε όταν περνούσε το τρένο: κουδούνι ή κόρνα; Επίσης εντοπίστε τα χαρακτηριστικά των ήχων: είναι κοντά ή μακριά; Είναι δυνατά ή σιγά; Κ.λπ.
- Αφηγηθείτε μία ιστορία αλλαζοντας τους ήχους μίας λέξης και το νόημα μέχρι το παιδί να σας επισημάνει το λάθος σας, πχ. “Η γιαγιά μας η καλή έχει μπότες στην αυλή”.
- Διηγηθείτε του μία μικρή ιστορία αφήνοντας το παιδί να προβλέψει τι θα γίνει στη συνέχεια π.χ. «Όταν πεινάει η αρκούδα……..»