Άμεση ήταν η αντίδραση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) στην εγκύκλιο που στάλθηκε στα σχολεία της χώρας την 1η Σεπτεμβρίου και ορίστηκαν ποιες θα είναι φέτος «οι σχολικές δράσεις στο πλαίσιο της σχολικής ζωής». Σε αυτές δεν συμπεριλήφθηκε η επέτειος του Πολυτεχνείου, η επέτειος της οποίας φέτος «πέφτει» την Παρασκευή 17 Νοέμβρη 2023.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Alfavita, η ΔΟΕ έστειλε επιστολή προς το Υπουργείου Παιδείας, αναφέροντας πως:
“Για τον εορτασμό της επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου στις σχολικές μονάδες
Στην εγκύκλιο Φ7/ 95955/Δ1/1 – 9 -2023 και συγκεκριμένα στο εδάφιο Β6, γίνεται αναφορά στις σχολικές γιορτές. Με έκπληξη διαπιστώνουμε ότι από το συγκεκριμένο εδάφιο απουσιάζει η σχολική γιορτή του Πολυτεχνείου και της Εθνικής Αντίστασης. Για του λόγου το αληθές, παραθέτουμε αυτούσιο το συγκεκριμένο εδάφιο:
«Σχολικές δράσεις στο πλαίσιο της σχολικής ζωής (Εορταστικές εκδηλώσεις – Διδακτικές επισκέψεις -Εκδρομές – Ενδοσχολικές εκδηλώσεις)
Σε ό,τι αφορά τις εορταστικές εκδηλώσεις της 28ης Οκτωβρίου (27 Οκτωβρίου) και της 25ης Μαρτίου (22 Μαρτίου) στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης : α. Πραγματοποιούνται εκδηλώσεις, σύμφωνα με τις παρ. 2 και 6 του άρθρου 3 του ΠΔ 79/2017(Α΄109), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 23 του ν. 4559/2018 (Α’ 142). β. Οι μαθητές/τριες που παρακολουθούν το Ολοήμερο Πρόγραμμα, συμμετέχουν στις εκδηλώσεις του σχολείου και αποχωρούν με τους/τις άλλους/ες μαθητές/τριες. γ. Με ευθύνη του/της Διευθυντή/ντριας/Προϊσταμένου/ης και του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών ειδοποιούνται οι γονείς και οι κηδεμόνες για την ώρα αποχώρησης των μαθητών/τριών από το σχολείο. Κατά την ημέρα του εορτασμού των Τριών Ιεραρχών (30 Ιανουαρίου) πραγματοποιούνται εορταστικές εκδηλώσεις για την προσφορά τους στα γράμματα, ενώ το Ωρολόγιο Πρόγραμμα των μαθημάτων της ημέρας τηρείται κανονικά (άρθρο 3, ΠΔ 79/2017 (Α΄ 109), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 56 του ν4653/2020 (Α΄12)».
Υπενθυμίζουμε ότι στο άρθρο 3 του ΠΔ 79/2017, προβλέπεται ότι: εορταστικές εκδηλώσεις στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία πραγματοποιούνται «στις 17 Νοεμβρίου για την επέτειο του Πολυτεχνείου, τον αντιδικτατορικό αγώνα και την Εθνική Αντίσταση. Όταν η 17η Νοεμβρίου είναι Σάββατο ή Κυριακή, οι εορταστικές εκδηλώσεις πραγματοποιούνται την προηγούμενη Παρασκευή». Πέρα από το γεγονός ότι μια εγκύκλιος δεν μπορεί να καταργήσει ένα Προεδρικό Διάταγμα, αντιλαμβάνεστε ότι, ιδιαίτερα στη σημερινή συγκυρία όπου ο φασισμός και ο ρατσισμός ενισχύονται ποικιλότροπα από διάφορους κύκλους, είναι το λιγότερο απαράδεκτο να υπάρξει από την πλευρά του ΥΠΑΙΘΑ οποιαδήποτε προσπάθεια κατάργησης της εορτής του Πολυτεχνείου. Σε κάθε περίπτωση, οι εκπαιδευτικοί θα τιμήσουν την εξέγερση του Πολυτεχνείου, τον αντιδικτατορικό αγώνα και την Εθνική Αντίσταση όπως ακριβώς κάνουν κάθε χρόνο.
Απαιτούμε την αναδιατύπωση της εγκυκλίου ώστε να περιλαμβάνεται και ο εορτασμός της επετείου του Πολυτεχνείου, οπότε και θα πραγματοποιούνται στα σχολεία οι ανάλογες εκδηλώσεις μνήμης”.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του olafaq.gr “η γιορτή του Πολυτεχνείου είναι μια γιορτή που γίνεται σε όλα τα σχολεία της επικράτειας βάσει προεδρικού διατάγματος. Αυτό σημαίνει ότι οι αργίες, οι επέτειοι και οι γιορτές ορίζονται με υπουργική απόφαση, την οποία υποχρεούνται να εφαρμόσουν απαρεγκλίτως όλοι. Επιπροσθέτως, η κάθε σχολική γιορτή – της 25ης Μαρτίου, της 28ης Οκτωβρίου όπως ΚΑΙ της επετείου του Πολυτεχνείου – θεωρείται ένα αναπόσπαστο μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος καθώς και μέρος της διδακτέας ύλης. {…}Eίναι εκπαιδευτικά δεδομένα και «κατακτήσεις» δεκαετιών, από το 1981, όταν η τότε κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου καθιέρωσε τον εορτασμό της επετείου του Πολυτεχνείου σε όλα τα σχολεία της χώρας. {…} Πόσο διαφέρει η 25η Μαρτίου και η 28η Οκτωβρίου που συμβολίζουν την προσήλωση στην ελευθερία και στην ανεξαρτησία της χώρας μας από την 17η Νοεμβρίου που συμβολίζει την προσήλωση στην ελευθερία των πολιτών απέναντι σε ανελεύθερα και δικτατορικά καθεστώτα και την ίδια την προσήλωση στη Δημοκρατία; Οι ημέρες μνήμης, ξέρετε, δεν είναι απλά και μόνο αφορμή «να χάσουμε μερικές ώρες μαθήματος», ούτε μιλάμε για μια απλή και κουραστική απαρίθμηση συμβάντων, χρονολογιών και ονομάτων. Αλλά πρέπει και επιβάλλεται να ταυτίζονται με μια εορταστική διδασκαλία κάποιων σημαντικών ιστορικών γεγονότων και, την ίδια στιγμή, μια πάνδημη σχολική διαδήλωση της προσήλωσης σε ό,τι αυτά συμβολίζουν”.