Μπορεί τα παιδιά να μην μας ακούν πάντα όταν τους μιλάμε, αλλά σχεδόν πάντα ακούν ό,τι λέμε για αυτούς σε φίλους ή συγγενείς. Ακόμα κι αν βρίσκονται στο δίπλα δωμάτιο και παίζουν μετά από λίγο θα έρθουν δίπλα σας και θα πουν “τι είπατε για μένα;”. Τα παιδιά έχουν αναπτύξει αυτοπεποίθηση μέχρι την ηλικία των 5 ετών και επηρεάζονται αρκετά από όσα ακούν τους γονείς τους να λένε για αυτά, λέει η αμερικανίδα νευροψυχολόγος, Sanam Hafeez, στο Insider εξηγώντας πως τα αγόρια παίρνουν περισσότερη αυτοπεποίθηση όταν ακούν τους γονείς τους να μιλούν θετικά για αυτά ενώ τα κορίτσια επηρεάζονται περισσότερο από όσα λένε οι δασκάλες τους για αυτά.
Όσα λέμε στους άλλους ανθρώπους για τα παιδιά μας επηρεάζουν αρκετά τα παιδιά και σύμφωνα με μελέτες τα παιδιά επηρεάζονται από τις απόψεις των γονιών τους και για άλλους ανθρώπους. Εάν σας ακούσουν να μιλάτε αρνητικά για κάποιον τότε το πιο πιθανό είναι να αποκτήσουν την ίδια άποψη ή αργότερα να έχουν μεγαλύτερη δυσκολία να διαχειριστούν την άποψη που έχει κάποιος άλλος για αυτά. Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι γονείς πρέπει να προσέχουν τι λένε και τι δεν λένε μπροστά στα παιδιά τους.
Ο βασικός κανόνας είναι να μιλάμε περισσότερο για τις συμπεριφορές και όχι για τα χαρακτηριστικά του χαρακτήρα τους. Όταν μιλάμε για θετικές συμπεριφορές- που τα παιδιά μπορούν να ελέγξουν- τότε μπορούν να αναπτύξουν περισσότερη αυτοεκτίμηση. Όταν μιλάμε για αρνητικές συμπεριφορές τότε είναι προτιμότερο να το κάνουμε αμέσως μετά από αυτή την συμπεριφορά και να προσέξουμε πολύ τις λέξεις που θα χρησιμοποιήσουμε.
Ακόμα, όμως, κι όταν λέμε κάτι θετικό, όπως “είναι πολύ έξυπνος”, αυτό μπορεί να έχει αρντηική επίδραση, αφού θα δημιουργήσει μια προσδοκία στο παιδί κι ένα άγχος να ανταποκριθεί σε αυτόν τον ρόλο. Αντίθετα αν μιλήσουμε για την συμπεριφορά, αυτό μπορεί να έχει θετική επίδραση. “Προσπάθησε πολύ για αυτή την εργασία”, για παράδειγμα ή “έκανε πολύ καλή προσπάθεια” μπορεί να το ενθαρρύνει να προσπαθήσει ξανά και να μπορεί και στο μέλλον να παίρνει ρίσκα, να μαθαίνει, να μην φοβάται μπροστά στις προκλήσεις.