Η γενιά Z απομακρύνεται όλο και πιο πολύ από την κατανάλωση αλκοόλ

Σκεπτόμενη τη διασκέδαση, πάντα το μυαλό μου καταλήγει στην καλή παρέα και το άπλετο ποτό. Τουλάχιστον με αυτό τον τρόπο η δική μας και οι παλαιότερες γενιές συνήθιζαν να διασκεδάζουν, έχοντας το αλκοόλ ως το “κοινωνικό στοιχείο” που μας ένωνε και μας έκανε να απελευθερωθούμε. Απ’ό,τι φαίνεται, όπως αρκετές αλλαγές συντελούνται σε όλα τα πεδία, έτσι και στον τρόπο διασκέδασης η γενιά Z επιλέγει να μένει μακριά από το αλκοόλ.

Ο λόγος; Η γενιά Z δεν βιάζεται να μεγαλώσει. Αρχικά, μια μεγάλη μείωση παρατηρήθηκε στα ποσοστά των νέων που πίνουν τακτικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ωστόσο, πολύ πιο πριν, σε μία μελέτη που διεξήχθη στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2019, αποδείχθηκε πως οι Gen Zers από ηλικίες 16-25 είναι πιθανότερο να είναι νηφάλιοι και να μην πίνουν καθόλου σε αντίθεση με τις μεγαλύτερες γενιές που έχουν την τάση να πίνουν. Για τους ειδικούς αποτελεί αυτή η “στροφή” αξιοσημείωτη, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία κατά τη διάρκεια του lockdown στην περίπτωση της Αυστραλίας, οι Gen Zers ήταν πιο πιθανό να έχουν μειώσει την κατανάλωση αλκοόλ, με το 44% να δηλώνει ότι έπινε λιγότερο – ποσοστό υπερδιπλάσιο από το ποσοστό οποιασδήποτε άλλης γενιάς.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η γενιά αυτή είναι απρόθυμη να ρισκάρει, εξαιτίας των οικονομικών και κοινωνικών ανησυχιών που συμβαίνουν στον κόσμο, έχοντας παράλληλα καλύτερη ενημέρωση για τις επιπτώσεις του αλκοόλ στην υγεία μας. Συνεπώς, έχει αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο διασκεδάζουν και κοινωνικοποιούνται, χωρίς να πίνουν και να νιώθουν άσχημα γι’αυτό.

Με λίγα λόγια, η γενιά Z για την οποία έχουν ακουστεί πολλά “δεινά”, είναι πιο προσεκτική από τις παλαιότερες γενιές, τόσο όσον αφορά την υγεία τους όσο και το πώς τους αντιλαμβάνονται οι συνομήλικοί τους. “Οι νέοι άνθρωποι είναι γενικά πιο απρόθυμοι να διακινδυνεύσουν”, λέει η Amy Pennay, ανώτερη ερευνήτρια στο Centre for Alcohol Policy Research του Πανεπιστημίου La Trobe της Μελβούρνης. Αυτό οφείλεται στο ότι έχουν τη γνώση στα χέρια τους και με μία αναζήτηση στο Google μπορούν να μάθουν τα πάντα για τις επιπτώσεις του αλκοόλ στην υγεία τους. Παράλληλα, οι έρευνες είναι αμέτρητες, όπως και οι συζητήσεις που γίνονται για παράδειγμα στα social media. Να σημειωθεί πως σύμφωνα με μία έρευνα της Google από το 2019 αποδείχθηκε πως το 41% των Gen Zers συνδέουν το αλκοόλ με την “ευπάθεια”, το “άγχος” και ακόμη και την “κατάχρηση”- ενώ το 60% των Gen Zers του Ηνωμένου Βασιλείου συνδέουν το ποτό με την απώλεια ελέγχου.

Από την άλλη, δεδομένου ότι ζούμε μία ζωή που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη διαδικτυακή μας ταυτότητα, οι Gen Zers νιώθουν πως δεν μπορούν να αφεθούν ελεύθεροι με αυτό τον τρόπο και να φανούν στα social media πως δεν έχουν τον έλεγχο,καθώς το ενδεχόμενο στόρι που θα ανέβει στον λογαριασμό τους ενδέχεται να το δουν οι φίλοι, η οικογένεια, ακόμα και οι εργοδότες του.

Πέρα όμως από το γεγονός πως η γενιά Z γνωρίζει τις επιπτώσεις, ενώ αποφεύγει συνειδητά την επίδραση της μέθης, ο λόγος που απέχει από το αλκοόλ βασίζεται και στην οικονομική κρίση, στην οποία έχει μάθει να ζει. Σύμφωνα με την Pennay, ” ότι οι Gen Zers τείνουν να επιλέγουν να γεμίζουν τις μπαταρίες τους κατά τη διάρκεια του ελεύθερου χρόνου από την εργασία τους ή να εργάζονται για την προώθηση των σπουδών τους ή την προσωπική τους ανάπτυξη”. Έχοντας ως κύρια επιδίωξη την ανέλιξη, η κορυφαία ανησυχία τους αποτελεί το κόστος της ζωής όπως απέδειξε μία έρευνα της Deloitte, από τη στιγμή που πολλοί από τους Gen Zers κάνουν δύο δουλειές για να τα βγάλουν πέρα. “Ο τρόπος με τον οποίο οι Gen Zers προϋπολογίζουν και αποταμιεύουν είναι τόσο διαφορετικός από τις προηγούμενες γενιές, επειδή δεν μπορούν απλώς να εισβάλουν στην αγορά κατοικίας”, λέει ο Pennay. “Ως εκ τούτου, ορισμένοι βλέπουν το αλκοόλ ως ένα υπερτιμημένο εμπόρευμα που θολώνει τη γενικότερη εικόνα”.

Από την άλλη, η αύξηση των μη αλκοολούχων ποτών και η απενοχοποίηση του να μην πίνεις, έδωσε τη δυνατότητα στα παιδιά αυτά να αναζητούν άλλους τρόπους κοινωνικοποίησης και διασκέδασης αλλά και την ανάγκη να βιώσουν ποιοτικές εμπειρίες, όπου το αλκοόλ δεν αποτελεί κατάλληλος σύμμαχος. 

Ακολούθησε το TheMamagers στο Instagram

Διαβάστε περισσότερα

Best of network