Ο σωστός τρόπος να μιλήσετε για το σεξ: Διδάσκοντας στα παιδιά την συναίνεση, Ηλικίες από 1-21
Παρακάτω θα δείτε μια λίστα, η οποία έχει δημιουργηθεί με την ελπίδα να μεγαλώσουμε μια γενιά παιδιών που θα έχουν λιγότερους βιασμούς και σεξουαλικές παρενοχλήσεις στην ζωή τους.
Πάντα γνωρίζαμε πως ο βιασμός αποτελούσε πρόβλημα, αλλά ποτέ ξανά δεν είχε υπάρξει τέτοια κινητοποίηση για να φέρουμε μια αλλαγή.
Ας δούμε λοιπόν πως μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα μέλλον χωρίς βιασμούς και σεξουαλικές επιθέσεις.
Είμαστε σε θέση να πιστεύουμε πως οι γονείς μπορούν να εκπαιδεύσουν τα παιδιά τους όσο αναφορά την συναίνεση και την χειραφέτηση από την νεαρή ηλικία του 1 έτους εώς τα 20 τους περίπου χρόνια. Είναι η ειλικρινή μας ελπίδα να μεγαλώσουμε ενήλικες οι οποίοι θα έχουν ενσυναίσθηση για τους άλλους αλλά και μια υγιής αντίληψη για την συναίνεση.
Ελπίζουμε οι γονείς και οι εκπαιδευτές να δουν αυτή την λίστα σαν εργαλείο για την σωστή εκπαίδευση, και όλοι μαζί να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε ένα κόσμο με λιγότερους βιασμούς και σεξουαλικές επιθέσεις.
Με εκτίμηση
Julie Gillis, Jamie Utt, Alyssa Royse and Joanna Schroeder
Για μικρά παιδιά ηλικίας 1-5
1. Μάθετε στα παιδιά να ζητούν την άδεια πριν αγκαλιάσουν ή ακουμπήσουν τον συμπαίχτη τους.
Μπορείτε να πείτε “Σάρα, ας ρωτήσουμε τον Τζο εάν μπορούμε να τον αγκαλιάσουμε για να τον αποχαιρετήσουμε”. Εάν ο Τζο πει “όχι” σε αυτή σας την επιθυμία, πείτε με χαρούμενο τόνο στο παιδί σας “Δεν πειράζει Σάρα, ας του κουνήσουμε το χέρι μας και ας του στείλουμε και ένα πεταχτό φιλί”
2. Καλλιεργήστε την ενσυναίσθηση στο παιδί σας, εξηγώντας του πως κάτι που έχει κάνει, μπορεί να έχει πληγώσει κάποιο άλλο παιδί.
Μπορείτε να πείτε ” καταλαβαίνω πως ήθελες εκείνο το παιχνίδι, αλλά όταν χτύπησες τον Μιχάλη, εκείνος πόνεσε και αισθάνθηκε πολύ λυπημένος και δεν θέλουμε να αισθάνεται λυπημένος ο Μιχάλης επειδή τον πονέσαμε”.
3. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να φανταστεί, πώς θα αισθανόταν εκείνο εάν το χτυπούσε ο Μιχάλης.
Αυτό θα μπορούσε να γίνει συνάμα με μία μεγάλη αγκαλιά και με χαρωπό τόνο φωνής, έτσι ώστε το παιδί να μην νιώσει ντροπιασμένο ή αμήχανο.
4. Μάθετε τα παιδιά σας να βοηθούν όσους χρειάζονται βοήθεια ή όσους βρίσκονται σε μπελάδες.
Συζητήστε με τα παιδιά σας για το πως να βοηθάνε άλλα παιδάκια αλλά και το πως να ενημερώνουν έναν ενήλικα (που εμπιστεύονται) όταν χρειάζεται.
Παρακολουθήστε με το παιδί σας διάφορες αλληλεπιδράσεις άλλων παιδιών και συζητήστε τι βλέπει. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κατοικίδιό σας σαν παράδειγμα. ”
Ωχ , κοίτα, η ουρά της γατούλας πιάστηκε.! Ας πάμε να βοηθήσουμε”.
Επαινέστε το παιδί σας όταν βοηθάει κάποιον που χρειάζεται βοήθεια, αλλά υπενθυμίστε του πως όταν ένας ενήλικας χρειάζεται βοήθεια, τότε είναι δουλειά ενός άλλου ενήλικα να βοηθήσει.
Επαινέστε το παιδί σας όταν σας ενημερώνει για κάποιον που βρίσκεται σε ανάγκη , έτσι ώστε η κατάλληλη βοήθεια να του δοθεί.
5. Μάθετε στα παιδιά σας πως οι λέξεις “ΟΧΙ” και “ΣΤΑΜΑΤΑ” είναι πολύ σημαντικές και πως θα πρέπει να τηρούνται.
Ένας τρόπος για να το εξηγήσετε είναι:
“Η Σάρα είπε ΟΧΙ και όταν ακούμε από άλλους το ΟΧΙ τότε αμέσως σταματάμε αυτό που κάνουμε”
Το ίδιο ισχύει και για το δικό τους “όχι”. Εξηγήστε τους , πως όπως εμείς σταματάμε όταν ακούμε το “όχι” έτσι και οι φίλοι μας πρέπει να σταματάνε όταν ακούνε το “όχι” από εμάς. Όταν κάποιος φίλος μας δεν σταματάει όταν εμείς θα του πούμε “όχι”, τότε ίσως θα πρέπει να σκεφτούμε εάν αισθανόμαστε ή όχι ασφάλεια και χαρά παίζοντας μαζί του. Εάν όχι, τότε είναι εντάξει να διαλέξουμε άλλον φίλο να παίξουμε μαζί.
Εάν αισθανθείτε πως πρέπει να παρέμβετε, κάντε το. Να είστε ευγενικοί και να εξηγήσετε στο άλλο παιδί την σημασία της λέξης “όχι”. Το παιδί θα καταλάβει πόσο σημαντικό είναι αυτό για τους άλλους αλλά και για εκείνο.
6. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να “διαβάζουν” τις εκφράσεις και την γλώσσα του σώματος των άλλων παιδιών όπως του φόβου, χαράς, θλίψης, άγχος, θυμό κ.α.
Παιχνίδια όπως η παντομίμα είναι ένας καλός τρόπος να μάθετε στα παιδιά να διαβάζουν την γλώσσα του σώματος.
7. Ποτέ μην πιέζετε ένα παιδί να αγκαλιάσει, να αγγίξει ή να φιλήσει κάποιον.
Για κανένα λόγο απολύτως.
Εάν ας πούμε η γιαγιά του , επιμένει να πάρει μια αγκαλιά και το παιδί σας δεν θέλει, τότε δώστε εσείς εναλλακτικές του τύπου “να κάνουμε κόλλα-πέντε στην γιαγιά; ή να της στείλουμε ένα πεταχτό φιλί;”
Μπορείτε να εξηγήσετε αργότερα στην γιαγιά για ποιο λόγο αντιδράσατε έτσι και ποτέ μην δίνετε σε τέτοια συμβάντα μεγάλη έκταση μπροστά στο παιδί. Εάν είναι πρόβλημα αυτό για την γιαγιά, ας είναι. Η δική σας δουλειά είναι να δώσετε τα εργαλεία στο παιδί σας να αισθανθεί χαρούμενο και ασφαλές, καθώς και να βοηθήσετε τους άλλους να κάνουν το ίδιο.
8. Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να πλύνουν μόνα τους τα γεννητικά τους όργανα κατά την διάρκεια του μπάνιου.
Σαφώς και ίσως χρειαστεί να βοηθήσουν οι γονείς σε αυτό κάποιες φορές, αλλά εξηγώντας στον μικρό Τζο πως το πέος του είναι σημαντικό και πως χρειάζεται να το φροντίζει, είναι ένας ωραίος τρόπος να μάθει ο Τζο πως να είναι περήφανος για το σώμα του αλλά και πως το σώμα του, του ανήκει.
Επίσης, ζητήστε την άδεια από το παιδί σας να του πλύνετε το σώμα του και σεβαστείτε την κάθε απόφασή του.
9. Δώστε στα παιδιά την ευκαιρία, να λένε “ναι” ή “όχι” σε διάφορες καθημερινές επιλογές.
Αφήστε τα να διαλέγουν εκείνα το τι θα φορέσουν, το πώς θα παίξουν και το πως θα κάνουν τα μαλλιά τους. Σαφώς και θα υπάρχουν φορές που θα πρέπει να επέμβετε σε αυτές τις επιλογές (στο καταχείμωνο που θα θέλουν να φορέσουν κάτι καλοκαιρινό), αλλά βοηθήστε τα να καταλάβουν πως η γνώμη τους εισακούστηκε και πως μετράει για εσάς, αλλά πως θέλετε να τα κρατήσετε ασφαλή και υγιή.
10. Αφήστε τα παιδιά να μιλούν για το σώμα τους με όποιο τρόπο εκείνα θέλουν, χωρίς να αισθάνονται ντροπή. Μάθετέ τους τις σωστές λέξεις για τα γεννητικά τους και γίνετε εσείς μια ασφαλής επιλογή για να έρθουν να κάνουν οποιαδήποτε συζήτηση περί σεξ και σώματος.
Μπορείτε να πείτε “είμαι τόσο χαρούμενη που με ρώτησες κάτι τέτοιο..”
Εάν δεν ξέρετε πώς να απαντήσετε στην ερώτησή τους τότε μπορείτε να πείτε: «χαίρομαι που μου έκανες αυτήν την ερώτηση, αλλά θα ήθελα λίγο χρόνο να το διερευνήσω λίγο.Να σου απαντήσω μετά το φαγητό;».
Αλλά να επιστρέψετε όμως στην απάντηση όταν θα τους πείτε. Εάν νομίζετε πως η πρώτη σας αντίδραση στην ερώτηση θα ήταν να τα κάνετε να σιωπήσουν ή να τα κάνετε να αισθανθούν ντροπή, τότε κάντε εξάσκηση με κάποιον φίλο ή ακόμα και μόνοι σας. Όσο θα εξασκείστε, τόσο πιο εύκολο θα γίνεται.
11. Μιλήστε τους για την “διαίσθησή ” τους και το ένστικτο τους.
Μερικές φορές αισθανόμαστε περίεργα, ή φοβισμένα ή αηδιαστικά χωρίς να ξέρουμε το γιατί. Ρωτήστε το παιδί σας εάν κάποια στιγμή αισθάνθηκε έτσι και ακούστε το καθώς θα σας εξηγεί το γιατί. Διδάξτε του πως αυτή η “εσωτερική φωνή” τους, είναι συνήθως και σωστή, και εάν κάποτε αισθανθούν πως μια κατάσταση τους μπερδεύει, μπορούν να έρθουν σε εσάς για να ξεδιαλύνετε μαζί τα συναισθήματά τους αλλά και για να πάρετε αποφάσεις και θυμίστε τους, πως κανένας δεν έχει το δικαίωμα να τα αγγίξει χωρίς αυτά να το θέλουν.
Οδηγίες / κατευθυντήριες για μεγαλύτερα παιδιά (5-12)
Δείτε τη συνέχεια στην επόμενη σελίδα