Πόσες φορές έχεις μπει μέσα σε ένα βιβλιοπωλείο και έχεις βρεθεί «αντιμέτωπη» με δεκάδες υπέροχες νέες κυκλοφορίες παιδικών βιβλίων; Πόσες φορές στέκεσαι αναποφάσιστη μπροστά στα ράφια και δεν ξέρεις ποιο βιβλίο να πάρεις; Πολλές, όπως και εγώ! Γι’ αυτό μίλησα με 4 συγγραφείς παιδικών βιβλίων που εκτιμώ, και τους ζήτησα να μας δώσουν τις πολύτιμες συμβουλές τους.
Η πρώτη ερώτηση που τους έκανα είναι η κλασική: Πως μπορώ να επιλέξω τα κατάλληλα βιβλία για το παιδί μου; Ποιους παράγοντες να λάβω υπόψη μου;
Οι απαντήσεις που έλαβα είναι πολύ ενδιαφέρουσες νομίζω! Η Μαρίνα Γιώτη θεωρεί ότι κατάλληλο είναι ένα βιβλίο που θα ενθουσιάσει το παιδί, θα ανοίξει το μυαλό του, θα το διασκεδάσει και θα το ταξιδέψει στα μονοπάτια της φαντασίας. Θεωρεί επίσης ότι είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να διαβάζουν οι ίδιοι πρώτα τα βιβλία που θα διαβάσουν στα παιδιά τους, γιατί δυστυχώς κυκλοφορούν βιβλία που δεν είναι κατάλληλα ή απλά μπορεί να μην συμφωνούμε με τον τρόπο που προσεγγίζουν ένα θέμα. Επισημαίνει ακόμα ότι είναι όμορφο το ενημερωμένο βιβλιοπωλείο της περιοχής που μένουμε να γίνεται σημείο έλξης για τα παιδιά, ώστε να το επισκέπτονται συχνά και να διαλέγουν μαζί μας τι θα διαβάσουν.
Η Ιωάννα Μπουλντούμη πάλι είναι λίγο πιο… αυστηρή στο θέμα των επιλογών των βιβλίων από τους γονείς. «Σου επιτρέπω να διαλέξεις εσύ βιβλίο μόνο αν θες να το πάρεις δώρο σε ένα παιδί! Αλλιώς, πιστεύω ακράδαντα ότι κατά τη διαδικασία επιλογής βιβλίων, σε βιβλιοπωλείο ή σε δανειστική βιβλιοθήκη, το παιδί πρέπει να είναι παρόν και να συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία αυτή. Αν λοιπόν αναζητούμε τίτλους παιδικών βιβλίων, καλό θα είναι να λάβουμε υπόψη τις προτιμήσεις του αναγνώστη, τόσο στη θεματολογία όσο και σε συγκεκριμένους συγγραφείς που έχει ξαναδιαβάσει και αγαπήσει. Φυσικά, μπορεί να προηγηθεί και μια μικρή έρευνα στο Διαδίκτυο για τις νέες κυκλοφορίες, τα προτεινόμενα βιβλία από γονείς, παιδιά, εκπαιδευτικούς κτλ, τις επανακυκλοφορίες και γενικά την εικόνα της αγοράς παιδικού βιβλίου στη χώρα μας.»
Η Κατερίνα Ανωγιαννάκη μου έθεσε το εξής δίλημμα: «το θέμα εδώ είναι ποιος επιλέγει. Ο γονιός ή το παιδί; Γιατί η ματιά του ενήλικα και του παιδιού μέσα σε ένα βιβλιοπωλείο δεν είναι ίδια. Έχουν άλλα κριτήρια. Καλό θα ήταν, όταν προκύψει η ανάγκη να αγοράσουμε ένα καινούργιο βιβλίο να έχουμε πάντα μαζί μας το παιδί. Εκείνο σίγουρα ξέρει τι να επιλέξει. Ο γονιός, στην διαδικασία επιλογής, πρέπει να είναι εκεί σε ρόλο “διερμηνέα γλωσσικού κώδικα”, αν το παιδί δεν ξέρει ακόμα να διαβάζει τίτλους και περιλήψεις ή ακόμα και σε ρόλο “ερευνητή” με στόχο να ανακαλύψουν μαζί τι πραγματεύεται ένα βιβλίο και τι οδήγησε το παιδί σε αυτή την επιλογή. Η τελική όμως επιλογή θα πρέπει να είναι του παιδιού, ακόμα και αν ο γονιός πιστεύει ότι το βιβλίο που έχει διαλέξει το παιδί δεν είναι “καλό”. Τώρα, αν για οποιοδήποτε λόγο, ο ενήλικας πρέπει να επιλέξει μόνος του ανάμεσα σε τόσους τίτλους που υπάρχουν, εγώ θα πρότεινα να σκεφτεί σαν παιδί και όχι σαν ενήλικας. Να αρκεστεί στην εικόνα, στο “παιχνίδι” που μπορεί να προκύψει από την ανάγνωση ενός βιβλίου, στην διασκέδαση που θα έχει το να ασχοληθείς με αυτό και όχι τόσο στο αν η ιστορία είναι “διδακτική”, “έχει λογικό νόημα”, “θα προσφέρει γνώση” κλπ. Μπουχτήσαμε με “γνώση”, ας διασκεδάσουμε λίγο μέσα από τις ιστορίες.»
Η Μαριέττα Κόντου δηλώνει ότι θα πήγαινε λίγο…διαβασμένη από πριν. «Στο βιβλιοπωλείο «αφήνομαι» στη μαγεία των τίτλων που πάντα έχουν κάτι να μου πουν και για το περιεχόμενο και για τα εξώφυλλα που θα ερωτευτώ. Κοιτάζω τις ηλικίες στις οποίες απευθύνεται ένα βιβλίο, αλλά δεν τις λαμβάνω απόλυτα υπόψη μου. Επίσης ένα μικρό ξεφύλλισμα έχει να μου δείξει πράγματα για τη γλώσσα και το ύφος του συγγραφέα. Ακόμα, αν το παιδί είναι μικρό θα δώσω βάρος στην εικονογράφηση, ενώ αν είναι μεγαλύτερο θα βαρύνει το θέμα και η γραφή. Η πρωτοτυπία, η φρεσκάδα, το χιούμορ (κυρίως αυτό!) έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα σε όλες τις ηλικίες και κάνουν το βιβλίο γοητευτικό για το παιδί!»
Διάβασε τη συνέχεια στο missbloom.gr