Έχω μια ιστορία, μια ιστορία από το κοντινό συγγενικό μου περιβάλλον, που μου αρέσει να τη λέω συχνά γιατί, αν και δεν είναι μια ευχάριστη ιστορία, έχει ένα πραγματικά ευχάριστο τέλος.
«Ένα παιδί που δεν ήθελε να ξανά πάει σχολείο, θέλει να γίνει γιατρός»
Ο Κ. δεν ήταν ποτέ φαν του σχολείου. Ακόμη κι όταν ήταν στο προνήπιο, δεν ήθελε να πηγαίνει, είχε πάντα άρνηση. Όταν έφτασε στην Β’ Δημοτικού αποφάσισε ότι δεν θέλει να ξανά πάει σχολείο, να ξανά πιάσει μολύβι ή να διαβάσει ξανά. Τις περισσότερες φορές πήγαινε με κλάματα μόνο και μόνο για να μη στενοχωρεί τη μαμά του. Δυσκολευόταν πολύ στην ανάγνωση – κι αυτό ήταν που τον ενοχλούσε περισσότερο απ’ όλα. Όχι τόσο για το ίδιο το πρόβλημα, αλλά κυρίως γιατί τον κορόιδευαν τα άλλα παιδιά – και σ’ αυτές τις ηλικίες αυτό είναι που μας πληγώνει.
Όση προσπάθεια κι αν γινόταν στο σπίτι, η κατάσταση συνέχιζε να είναι η ίδια. Η δασκάλα του φυσικά παρατήρησε ότι αδυνατούσε να διαβάσει καλά και δεν συμμετείχε στο μάθημα. Μετά από αξιολόγηση του και από δημόσιο και ιδιωτικό φορέα διαγνώστηκε με δυσλεξία και ξεκίνησε μια σειρά από παρεμβάσεις.
Από τις πρώτες κιόλας συνεδρίες, η ειδικός που ανέλαβε τον Κ. απευθύνθηκε στην μητέρα ρωτώντας την αν έχει κάποιο πρόβλημα ακοής. Η μητέρα απάντησε πως μικρός είχε κάποιες περιπέτειες, δηλαδή λοιμώξεις όπως τα περισσότερα παιδιά, αλλά όχι κάτι άλλο.
Εκείνη, όμως, επέμεινε για έναν έλεγχο κυρίως επειδή διέκρινε κάποια μικρά αρθρωτικά λάθη σε ήχους που δεν έχουν εμφανή τρόπο άρθρωσης αλλά και δυσκολίες στη διάκριση ήχων που μοιάζουν μεταξύ τους.
Τελικά… ο Κ. είχε μια ελαφριά βαρηκοΐα.
Κι αυτό, ήταν που δημιούργησε αλλά και έλυσε τελικά, το πρόβλημα που αντιμετώπιζε.
Σήμερα, μόλις λίγους μήνες μετά, έχει βελτιώσει κατά πολύ την επίδοσή του στην ανάγνωση και τη γραφή αλλά πάνω από όλα έχει αυτοπεποίθηση. Πλέον ο Κ. πηγαίνει χαρούμενος στο σχολείο και θέλει να γίνει γιατρός. Και είναι το ίδιο παιδί που λίγο καιρό πριν, δεν ήθελε να ξανά πάει ποτέ στο σχολείο.
Είναι γεγονός, πως το πρώτο πράγμα που θα σκεφτούμε αν παρατηρήσουμε ότι ένα παιδί δυσκολεύεται στην ανάγνωση είναι το ενδεχόμενο δυσλεξίας. Μια νέα έρευνα Βρετανών επιστημόνων όμως υποστηρίζει πως η δυσκολία αυτή μπορεί να συνδέεται με παθήσεις του αυτιού όπως επαναλαμβανόμενες λοιμώξεις ή βαρηκοΐα.
Επιστήμονες του Πανεπιστημίου Coverty εξέτασαν 195 παιδιά ηλικίας από 8 έως 10 ετών (ανάμεσά τους 36 με δυσλεξία και 29 με ιστορικό επαναλαμβανόμενων λοιμώξεων) και συμπέραναν ότι το 25% των παιδιών με δυσκολίες κατά την ανάγνωση είχε στην πραγματικότητα ελαφριά έως μέτρια βαρηκοΐα την οποία αγνοούσαν γονείς και δάσκαλοι.
Οι ερευνητές αξιολόγησαν μέσα από μια σειρά εξετάσεων τις ικανότητες ανάγνωσης και γραφής, όπως επίσης τη χρήση της δομής των λέξεων τόσο ηχητικά όσο και εννοιολογικά, προφορικά και γραπτά.
Όπως διαπίστωσαν, 9 από τα 36 δυσλεκτικά παιδιά είχαν κάποιας μορφής βαρηκοΐα, η οποία μέχρι τότε δεν είχε διαγνωσθεί.
Αντίστοιχα, παρατηρήθηκε πως το ένα τρίτο των παιδιών που ταλαιπωρούνται από επαναλαμβανόμενες λοιμώξεις στο αυτί είχε προβλήματα κατά τη γραφή και την ανάγνωση.
Η αιτία γι’ αυτή τη δυσκολία τους είναι οι διάφορες παθήσεις των αυτιών, οι οποίες περιορίζουν την πρόσβαση των διαφόρων ήχων ομιλίας στο μέσο και έσω οὖς. Τόσο οι ωτορινολαρυγγολόγοι παγκοσμίως όσο και οι επιστήμονες που διεξήγαγαν τη μελέτη, υποστηρίζουν πως η σωστή ακοή είναι απαραίτητη κατά την παιδική ηλικία ώστε ακούγοντας σωστά, να μάθουν να μιλάνε και να διαβάζουν σωστά.
Οι Βρετανοί ερευνητές συστήνουν σε δασκάλους και γονείς να παρατηρούν εάν κάποιο παιδί πάσχει από επαναλαμβανόμενες λοιμώξεις ή άλλες παθήσεις του αυτιού, ώστε να εξεταστεί για τυχόν βαρηκοΐα.
Επιπλέον, είναι σημαντικό όλοι οι γονείς να έχουν μια βασική έστω ενημέρωση σχετικά με τη βαρηκοΐα, όπως το γεγονός ότι χωρίζεται σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με τον τρόπο που προκλήθηκε:
1. συγγενής (εκ γενετής),
2. κληρονομική και
3. επίκτητη (μετά από τραύμα/πάθηση).
Είναι, λοιπόν, πολύ σημαντικό να γίνονται εξετάσεις ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ακόμη κι αν η εξέταση ακοής κατά τη γέννηση του παιδιού είχε αποκλείσει τις δύο πρώτες κατηγορίες, προκειμένου να διαγνωσθεί έγκαιρα τυχόν επίκτητη βαρηκοΐα.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό η βαρηκοΐα να αντιμετωπίζεται άμεσα καθώς μπορεί να επιφέρει δυσκολίες στη μάθηση, ειδικά αν η παράδοση γίνεται σε θορυβώδη αίθουσα και με περισπασμούς. Όλα τα παιδιά με ακουστικές απώλειες (μικρές ή μεγάλες) έχουν μια βραδύτερη πρόοδο, καθυστέρηση στη γλωσσική ανάπτυξη και δυσκολία στο να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους.
Μπορούμε εύκολα να μάθουμε αν το παιδί μας έχει κάποιο πρόβλημα ακοής και να το βοηθήσουμε να έχει μια καλή και βατή καθημερινότητα εντός κι εκτός σχολείου.
Η Akouson, με κέντρα ακοής σε Αθήνα, Περιστέρι, Μοσχάτο και Σαλαμίνα, διαθέτει εξειδικευμένα προϊόντα και λύσεις για παιδιατρική χρήση, με σκοπό να σας βοηθήσει να βελτιώσετε την ακουστική ικανότητα του παιδιού σας. Χάρη στο προηγμένο τεχνολογικά εργαστήριό της, η εταιρία είναι σε θέση να κατασκευάζει ακουστικά με τεχνοτροπίες που δίνουν ένα ευδιάθετο, γεμάτο χρώμα αποτέλεσμα ώστε να ταιριάζουν στην ανεμελιά της παιδικής ηλικίας και να απομακρύνονται από την κλινική εικόνα ενός ακουστικού.
Χάρη στην άρτια καταρτισμένη ομάδα ακοοπορθετιστών της, η Akouson παράσχει κάθε δυνατή βοήθεια ώστε το παιδί σας να μπορέσει απρόσκοπτα να ανακαλύψει τον θαυμαστό κόσμο της ακοής, χωρίς περαιτέρω έγνοιες.
Μπορείτε αν θέλετε να κλείσετε ένα δωρεάν ραντεβού για να ενημερωθείτε για τις λύσεις που υπάρχουν.
Εδώ, μπορείτε να διαβάσετε για τις επικοινωνιακές ικανότητες που θα πρέπει να έχει το παιδί σας βάσει της ηλικίας του.
Στοιχεία επικοινωνίας κεντρικού καταστήματος της akouson: Διεύθυνση: Ακαδημίας 34, Αθήνα | Τηλ: 211 10.54.444 | Email: info@akouson.gr