Το παιδί μου πηγαίνει Β’ Γυμνασίου. Μέχρι και την Α’ ήταν σε ένα από τα δύο γυμνάσια της περιοχής μας.
Η κόρη μου δεν ήταν ποτέ καλή μαθήτρια και οι βαθμοί της ήταν γύρω στο 14. Κι αυτό με ελάχιστο διάβασμα και κόπο. Γενικά δεν είχε μάθει ποτέ να “δουλεύει” και είχε μια αδιάφορη συμπεριφορά προς το διάβασμα και το σχολείο. Εννοείται ότι το φταίξιμο το έριξα ολοκληρωτικά σε μένα διότι πίστεψα ότι κάτι δεν έκανα καλά. Παρά τις παραινέσεις μου, τις συμβουλές μου, το ότι ήμουν πάντα δίπλα της όταν επέστρεφε από το σχολείο, τις συζητήσεις με τους καθηγητές, την διάθεσή μου να τη βοηθήσω και μόνη μου σε ό,τι μπορούσα αλλά και με τη βοήθεια φροντιστηρίων, η μικρή δεν είχε καμία διάθεση να διαβάσει.
Την άρνησή της αυτή, δεν την ευνόησε κάποια άσχημη κατάσταση στο σπίτι. Είμαστε δυο γονείς διαρκώς από πάνω, συνεπείς και με καλή σχέση μεταξύ μας. Με τα συνηθισμένα πάνω κάτω μας, τις αγωνίες μας χωρίς όμως τίποτα ακραίο, τίποτα που να δημιουργεί ανησυχία ή ανασφάλεια στο παιδί έτσι ώστε να επηρεάζει την απόδοσή του.
Στο τέλος της Α’ Γυμνασίου κι ύστερα από συζητήσεις με φίλους και γνωστούς που είχαν τα παιδιά τους σε ένα μικρό σχολείο της γειτονιάς μας και ήταν ευχαριστημένοι, αποφασίσαμε να κάνουμε αυτή την αλλαγή.
Όταν της ανακοινώσαμε την απόφασή μας, η μικρή έπαθε κυριολεκτικά παράκρουση, έκλαιγε γοερά, γιατί θα έχανε τους φίλους της, τις παρέες της κ.λ.π. Της εξηγήσαμε ότι επειδή οι φίλοι της είναι στην ίδια γειτονιά δεν θα τους έχανε με τίποτα αφενός και αφετέρου και το νέο σχολείο ήταν πολύ κοντά μας.
Το σχολείο ξεκίνησε και μετά από δυο εβδομάδες λάβαμε ένα τηλεφώνημα από την υπεύθυνη της τάξης για να πάμε στο σχολείο να συζητήσουμε. Μας είπαν λοιπόν, πως ενώ πρόκειται για ένα πολύ έξυπνο παιδί, η μικρή έχει μια συμπεριφορά “τουρίστριας” που δεν ενδιαφέρεται καθόλου για το μάθημα. Δεν δημιουργεί πρόβλημα στην τάξη, αλλά δεν συμμετέχει, δεν προσέχει και γενικά αδιαφορεί πλήρως.
Μου είπαν ότι θα της μιλήσουν όλοι οι καθηγητές, καθώς συναντηθήκαμε και γνωριστήκαμε με όλους. Τους είπα ότι πρέπει να της επιστήσουν την προσοχή και να της εξηγήσουν πόσο σημαντικό είναι το διάβασμα κ.λ.π. Μου είπαν πως μια τέτοιου είδους καθοδήγηση δεν θα είχε κανένα αποτέλεσμα, και πως αυτά τα ξέρει ήδη και το κυριότερο, έχει βαρεθεί να τα ακούει. Μου είπαν ακόμα πως πιστεύουν ότι το συγκεκριμένο παιδί χρειάζεται καταρχήν να μάθει σιγά σιγά να “δουλεύει” αλλά και κάποιον να πιστέψει σε αυτό και τις δυνάμεις του, καθώς έχει μέσα της χτισμένη την πεποίθηση ότι “δεν αξίζει” και έχει συμφιλιωθεί με το προφίλ της “αδιάφορης μαθήτριας”. Αυτό πιστεύει για τον εαυτό της και αυτό προσπαθεί να αποδείξει ώστε να είναι συνεπής με τα “πιστεύω” της.
Καθώς ήμασταν σε συνεχή επικοινωνία με όλους τους καθηγητές, ενημερώθηκα ότι της μίλησαν ο καθένας χωριστά, της είπαν πόσες δυνατότητες βλέπουν σε αυτήν, πόσο πιστεύουν στις ικανότητές της, πόσο αναγνωρίζουν σε εκείνη τα ταλέντα της.
Για παράδειγμα η καθηγήτρια της Γλώσσας της είπε ότι έχει εξαιρετικό λεξιλόγιο και ορθογραφία που συναντά σε λίγα παιδιά καθώς και κριτική σκέψη. Η καθηγήτρια των γερμανικών της είπε ότι αδικεί τον εαυτό της για το επίπεδο που νομίζει ότι βρίσκεται γιατί εκείνη βλέπει ότι ξέρει πάρα πολλά πράγματα, το ίδιο και η Φυσικός. Γενικά όλοι οι καθηγητές κινήθηκαν σε ένα τέτοιο μήκος κύματος, πράγμα που δεν είχα συναντήσει στο προηγούμενο σχολείο μας, και αφού της μίλησαν με ενθαρρυντικά λόγια και της είπαν ότι θα είναι δίπλα της ό,τι κι αν χρειαστεί, περίμεναν…
Η μικρή αν και γνώριζε ότι μιλήσαμε με τους καθηγητές δεν ήξερε ακριβώς τι είχαμε συζητήσει, αλλά σε συνεννόηση μαζί τους της είπαμε πως μας τόνισαν πόσο πολύ πιστεύουν σε αυτή και πως αν “ασχοληθεί” με τα μαθήματα μπορεί να κάνει θαύματα.
Στις εβδομάδες που ακολούθησαν η μικρή έδειξε μια τρομακτική διάθεση να “δουλέψει”. . Συμμετείχε στην τάξη, φρόντιζε να μην πηγαίνει αδιάβαστη, ήταν παρούσα στην παράδοση και εξέφραζε απορίες ή έκανε σχόλια. Οι βαθμοί της ανέβηκαν, και μάλιστα, μια μέρα που ήταν άρρωστη ενώ έγραφε τεστ, πήγε με πυρετό μόνο και μόνο για να το γράψει και μετά την πήραμε από το σχολείο.
Τί ακριβώς άλλαξε;
Η συνέχεια στην επόμενη σελίδα