“Νιώθω ότι πρέπει να έχω τα πάντα επί 2!”, λέω απελπισμένα σε μια φίλη μου, την ώρα που τα παιδιά μου τσακώνονται στο σαλόνι, ΠΑΛΙ για ένα μολύβι.
“Α, δεν θα άλλαζε τίποτα. Ακόμα κι αν είχες τα πάντα επί 2, πάλι κάτι θα έβρισκαν για να τσακωθούν”, απαντά η φίλη μου συγκαταβατικά. Χρειάζονται κανόνες.
Τι θα λέγατε λοιπόν να δούμε όσα πρέπει να διδάξουμε τα παιδιά μας για το μοίρασμα απ’την αρχή; Ποιους κανόνες ή κατευθυντήριες γραμμές θα θέλατε να εφαρμόσετε;
10 κανόνες για το μοίρασμα που όλα τα αδέρφια πρέπει να γνωρίζουν:
Μην δείτε αυτούς τους κανόνες ως προσδοκίες, τι περιμένετε δλδ. από τα παιδιά σας. Δείτε τους ως σημείο εκκίνησης. Μια ευκαιρία να εξετάσουμε την έννοια του μοιράσματος από μια διαφορετική οπτική γωνία.
1. Το να μοιράζεται κάτι ένα παιδί, είναι επιλογή του
Ξεκινήστε εξηγώντας στα αδέρφια ότι δεν είναι υποχρεωμένα να μοιράζονται πράγματα. Αναγκάζοντας τα παιδιά να μοιράζονται πράγματα, συχνά, τα δυσαρεστείτε και τα πικραίνετε. Αντ’αυτού, ενθαρρύνετε την καλοσύνη και την ενσυναίσθηση, τον σεβασμό και την υπομονή.
2. Μάθετε στα παιδιά τί να λένε
Μάθετε στα παιδιά ποιες λέξεις και φράσεις πρέπει να χρησιμοποιούν για να ζητήσουν κάτι. Χρησιμοποιείστε παραδείγματα με λέξεις και φράσεις. Μάθετέ τους πώς να συμμετάσχουν με σεβασμό σε ένα παιχνίδι. Πώς να αρνούνται ευγενικά να μοιράζονται. Πώς να ζητούν περισσότερο χρόνο με ένα παιχνίδι κλπ. Δώστε τους μετά χρόνο να εξασκήσουν αυτές τις φράσεις, να τις μάθουν, να τις κάνουν δικές τους. Μην περιμένετε να τα μάθουν με την μία.
3. Εξηγήστε τι σημαίνει “δικό μου”
Όταν τα παιδιά ισχυρίζονται ότι κάτι είναι “δικό μου!” μπορεί στην πραγματικότητα να προσπαθούν να πουν “Το χρειάζομαι τώρα” ή “Θα ήθελα να το χρησιμοποιήσω σύντομα” ή “Ανησυχώ ότι θα το σπάσεις”. “Αντί να γίνεστε δικαστής για να βρείτε τον πραγματικό ιδιοκτήτη, βοηθήστε το παιδί σας να χρησιμοποιήσει διαφορετική γλώσσα για να εκφράσει τα συναισθήματά του και να βρει μια λύση.
4. Ο καθένας με την σειρά του
Τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν ότι υπάρχουν πολλές επιλογές όταν μοιράζονται με σειρά. Μπορούν να μετρούν τα άλματα σε ένα τραμπολίνο, π.χ. κάθε 5 άλματα αλλάζει η σειρά κι παίζει το επόμενο παιδάκι. Ή να συμφωνήσουν να χρησιμοποιήσουν διαφορετικό χρώμα για μια ζωγραφιά, π.χ. να δώσουν την μπλε ξυλομπογιά όταν τελειώσουν με το χρωματισμό του ουρανού και να πάρουν την πράσινη για το γρασίδι. Λύσεις υπάρχουν, αρκεί να υπάρχει χρόνος και κυρίως θέληση.
5. Τα ξεχωριστά παιχνίδια χρειάζονται ξεχωριστή θέση
Επιτρέψτε σε κάθε παιδί να έχει μερικά παιχνίδια ή αντικείμενα που δεν χρειάζεται να μοιράζεται ή ότι μπορεί να επιλέξει να τα μοιραστεί με συγκεκριμένα άτομα, δικής του επιλογής. Βεβαιωθείτε ότι κάθε παιδί έχει ασφαλές μέρος για την αποθήκευση αυτών των αντικειμένων, ώστε τα άλλα παιδιά να μην τα ενοχλούν ή να τα παίρνουν χωρίς την άδεια τους.
Διαβάστε τη συνέχεια στην επόμενη σελίδα